For suksessbedriften Lanullva peker pilene fremdeles oppover. I helga satte de opp ekstra telt og inviterte alle til å være med å feire den røde butikken på brygga.

– Vi har hatt bortimot 4000 besøkende i helga, som er over all forventning, og 40 prosent mer enn i fjor, forteller gründer Gunn Anne Vinje Lyngstad. Hun levner liten tvil om at det blir Lanullva under mange juletrær i år.

Eventyrlig

Å pusse opp brygga fra 1884, som i 2011 nesten var falleferdig har vært en del av gulloppskriften for ullbedriften. Nær 70 prosent av alle produktene som produseres blir solgt i butikken på Lyngstad.

– Butikken på brygga her har betydd så mye at jeg nesten ikke vet hvilke ord jeg skal bruke. Det her er utspringet til dagens Lanullva, og det som fikk ballen til å begynne å rulle, sier Vinje Lyngstad.

Hun er takknemlig for at samboeren Einar Naas tok initiativet og foreslo å renovere brygga.

– Å pusse ut brygge her er noe av det vitkigste vi har gjort, slår hun fast.

Derfor var det i helga på sin plass å feire at det er fem år siden butikken åpnet i oktober 2011.

– Bare det å tenke på å åpne butikk på Lyngstad, når alt annet av butikkdrift var avviklet var utfordrende. Men jeg så potensialet vi hadde her, mimrer Vinje Lyngstad.

– Vi merket at det kom mer og mer folk inn på fabrikken vår her som ville handle, men sjøl om vi hadde et kassaapparat hadde vi ikke nok plass og kapasitet til å selge på benken, så vi måtte tenke oss en butikk. Med arbeidslyst og dugnadsinnsats fikk vi satt i stand en veldig koselig butikk, fortsetter hun.

God butikk

Gode resultat har gjort det mulig å utvide. I fjor sommer ble Lanullva Røros åpnet, og leverte nesten 800.000 i pluss første driftsår, etter en omsetning på 3,6 millioner.

– Det er kapitalkrevende å bygge opp en bedrift, og heldigvis klarer vi å hente nok på bunnlinja til videre vekst, sier Vinje Lyngstad.

Morbedriften Vinje Ullvarefabrikk hadde i fjor litt over 26 millioner i omsetning og knappe 3,8 millioner i resultat før skatt.

I disse dager jobber snekkere med å sette i stand den tredje butikken, midt i Trondheim sentrum.

– Den 19. november åpner vi en ny og fin butikk, som er det neste steget vårt. Vi skal ikke selge klærne våre gjennom noen store kjeder, vi vil ha full kontroll på hele prosessen fram til produktet er i hendene på kunden, forklarer Vinje Lyngstad.

Tradisjon

I tillegg flere butikker, jobbes det stadig med design og produktutvikling. Kolleksjonen til Lanullva teller nå rundt 50 produkt, i opp til 10 forskjellig farger. Et godt stykke fra den opprinnelige ullskjorta Brit Vinje Lyngstad laget til mannen i 1994.

– Det viktigste for oss er å være tro mot hovedproduktet, som er det unike strikkemønsteret. Vi ønsker at folk skal kjenne igjen Lanullvaproduktene enten ved funksjonen eller designet, forklarer Gunhild Eide Grøtta, som har designet ullklærne siden 2009.

– De første som kjøpte produktene våre var arbeidsfolk, som jobbet mye ute i krevende værforhold. De var mest opptatt av funksjonen, mindre opptatt av design. Etter hvert videreutviklet vi produktet med farger og passform, slik at damer føler seg fin i produktene. Og videre barn og baby-kolleksjon. Nå mener vi at hele familien kan finne noe i vår kolleksjon, sier Eide Grøtta.

Og barneklærne virket populære i butikken lørdag. Toril og Øyvind Krakeli fra Kleive er faste kunder, uten å kjøpe så mye til seg sjøl.

– Det er barnebarna som får mest. Klærne er gode og varme, og i tillegg lokale, sier Torill.

– Ullundertøyet er særlig godt for dem som er i aktivitet. Ulla gjør at man ikke blir klam, sier Øyvind. Han bruker sjøl ulljakka si for alt det er verdt.

Tilreisende

Fra Kristiansund kom Kristin Lervik til brygga for å handle ullklær.

– Jeg har kjent til Lanullva siden oppstart, og har handlet mye, særlig til barnebarna. Jeg synes det er annerledes enn annet superundertøy og er veldig behagelig, sier Lervik.

For at butikken skal fungere på Lyngstad, er de tilreisende kundene absolutt nødvendige. At produktet er fra Nordvestlandet og butikk rett ved Atlanterhavsvegen blir bevisst brukt i markedsføringen.

– Vi opplever at det kommer turister hit om sommeren fra veldig mange nasjoner. Det er vi veldig glad for, vi som er lokalpatrioter, sier Vinje Lyngstad.

– Vi merker at folk i nærmiljøet setter pris på oss, og så er det veldig kjekt for oss å kunne skape lokale arbeidsplasser her, sier hun.

Per idag er det 12 ansatte på Lyngstad. På Røros og det blir 4–5 i Trondheim neste måned.