Jubelen sto i taket på den tradisjonsrike bedriften da de fikk vite at fagmagasinet Media Monitors jury hadde kåret nettsida til EKH Grafisk til den aller beste i grafisk bransje i Norge i 2016.

Anerkjennelse

– Dette er en solid faglig anerkjennelse for oss, sier grafisk designer og webutvikler Tomas Hals Amsrud og salgskonsulent Berit Breistrand.

Media Monitor hadde satt sammen en jury, som gikk gjennom nettsidene til alle grafiske bedrifter i Norge. Først ble de 25 beste kåret, deretter de 10 – og så den beste. Det ble EKH Grafisk sin nettside,

– Det var mange gode nettsider, og sterk konkurranse. Vi ble positivt overrasket da vår nettside vant. Det er dette vi jobber med hver dag. Det var veldig ålreit å bli valgt ut som den beste, sier Tomas Hals Amsrud.

Kjempeviktig

– Denne prisen er kjempeviktig for oss. Vi lager nettsider til veldig mange kunder, og blir enda mer troverdig ute i markedet når vi får en slik anerkjennelse, sier Berit Breistrand.

Tomas Hals Amsrud er den som har holdt mest i nettsidedesignet på EKH Grafisk, men han understreker at det er et kollektiv som står bak.

– Vi lager jo nettsider til våre kunder sjøl, så vi står oppe i dette daglig. På siden vår har vi vært veldig bevisste på hvordan innholdet vårt skal være, og vi ønsker at det skal snakke for seg sjøl. Så har vi forsøkt å komprimere budskapet, og gjøre det lettlest for nettgjesten. Og det skal være lett å finne fram, sier Tomas Hals Amsrud, og framholder at aktivitet på sosiale medier betyr mye for EKH Grafisk.

Bransje i endring

Grafisk bransje i Norge er i stor endring, med sterk konkurranse fra utlandet. Mange trykkerier er nedlagt. EKG Grafisk er blant dem som har greid å overleve, sjøl om konkurransen er knallhard.

– Grafisk design har nå blitt en større del av virksomheten vår enn trykkeriet. Vi har åtte designere på huset og fire på det tradisjonelle trykkeriet. Nettsider har blitt et stadig større satsingsområde for oss, sier Berit Breistrand.

Av de 16 ansatte i EKH Grafisk er 13 på Årø i Molde og tre ved avdelingen i Kristiansund.

Regnskapstallene bærer bud om en bedrift som dRiver i et marked med knallhard konkurranse, hvor det er en prestasjon å overleve. EKh Grafisks omsetning sank fra 18,9 millioner i kr i 2014 til 17,3 millioner kr i fjor. Fram til og med 2014 hadde EKH Grafisk overskudd. I fjor ble resultat før skatt minus 552.000 kr. Berit Breistrand sier de håper på bedre tall i år.