– Nå skal Coral Sea snart pakkes ned og sendes til New York. Egentlig skulle det til Paris først, men galleristen min, Maria Wettergren, tok ikke sjansen på det. Det er jo skjøre saker. Men det blir Odd som drar altså. Så får han seg en monteringstur. Jeg orker ikke alle reisene, og blir heller hjemme, sier Gjertrud Hals.

Husdrømmen som tok 56 år

Hun og mannen Odd har nettopp tatt i oss i mot på det som utvendig fortsatt ser ut som en byggeplass i Kringstadvegen 12. «Funkishuset i Djupdalen» kalles det allerede på folkemunne. Eierne nøyer seg med å kalle det et moderne og etter planen vedlikeholdsfritt hus.

På den over ett mål store tomta ligger både bolighuset og atelieret – som har over fem meter under taket – badet i sterk høstsol, omgitt av gult løv og knallblått hav.

Det er så man nesten må gni seg i øynene.

– Nå ser det kanskje ut som vi er veldig rike folk, men det er vi ikke, altså!, humrer Gjertrud, og viser veg mot inngangsdøra på sørsida.

– Jeg har hatt kunstnerlønn i 20 år. Nå er jeg minstepensjonist. Men jeg har ikke tenkt til å gi meg ennå, altså. Det finnes jo kunstnere som virker til de er 90. Og faktisk lager gode arbeider også.

Gjertrud forteller at området har et konglomerat av ulike eiere, og at de måtte søke kommunen om å få omregulert tomta. Det har vært en møysommelig prosess.

– Min far bygde det røde huset som ligger bak vårt, der min mor bor nå. Selv har jeg villet bygge her i 30 år, forteller Gjertrud.

Opprinnelig kommer hun fra Finnøya. Hun husker godt hvordan det var å komme til Kringstad – som den gangen lå langt ute på landet – som ung jente.

– Det var jo så flotte trær her! Det var ikke jeg vant til. Som 12-åring satt jeg og tegnet ospene foran huset her. Og drømte om å ha et hus her.

Over 50 år seinere er altså drømmen realisert.

Med Elton John på utstilling

Gjertrud forteller at hun kan jobbe med kunsten hvor som helst. Foran tv-en eller i stua.

– Jeg kunne også hatt et arbeidsrom i huset, men skattemessig lønner det seg å ha sitt eget atelier. Dermed kan jeg trekke fra all innredning og slikt, forklarer hun.

Atelieret er utstyrt med lagerrom – «jeg har aldri hatt så god orden før» – hems med eget kontor, og en vinsj i taket hun bruker til teltet som beskytter omgivelsene når hun spraymaler.

– Det må jo være skikkelig når en først gjør det, kommenterer Gjertrud.

På den store, hvite vestveggen henger hennes nyeste verk, «Coral Sea». Om få dager skal det omfattende tekstilarbeidet ut og reise, til New York og den årlige utstillingen The Salon Art + Design, som arrangeres hvert år i november.

– Det er ganske svære greier. Og et spektakulært show. Ett år jeg stilte ut sto jeg ved siden av Elton John. Og så er det fullt av slike oppstrammede damer. Sånne du må gå helt innpå for å se at de egentlig er 90, sier Gjertrud Hals, som har stilt ut på samme utstillingen to ganger før – og solgt alt.

– Hva gjør at amerikanerne – og europeerne – omfavner kunsten din?

– Jeg har ingen anelse.

– Men hvem er det som kjøper kunsten, da?

– Det kan være interiørdesignere og samlere. Privatpersoner og bedrifter. Det sist solgte arbeidet mitt havnet på Korsika, hos en privatperson. Noen kjøpere er veldig rike. Andre er bare veldig lidenskapelige.

Kunst av barndomsminner

Gjertrud Hals forteller at nesten all kunsten hun jobber med er barndomsminner.

– «Coral Sea» er inspirert av garnene vi dro opp fra sjøen da jeg var liten. Der var det festet sjøtre, du vet sånne store koraller. De var røde, det var helt fantastiske farger, som satte fantasien i sving om hva som finnes der under nede i dypet. Men etter kort tid på land mistet de fargen, forteller Gjertrud.

Som kunstner ble hun kjent og prisbelønt for sine karakterisktiske papirkrukker på slutten av 80-tallet. Seinere har hun jobbet mye med tekstil, og de siste to-tre årene har hun stilt ut mye i utlandet.

– Det har blitt så mange utstillinger utenlands at folk lurer på hva jeg egentlig holder på med. Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre mer i Norge i 2017. Jeg er invitert til en ustilling i Asker med en stor installasjon i februar,  sier Gjertrud.

– Ser du for deg å stille ut her i atelieret?

– Jeg har aldri vært tilhenger av slike åpne verksted. Jeg liker godt å være fri i det kommersielle. Jeg er ikke glad i å selge meg selv.

– Hva betyr det for deg å ha en gallerist som Wettergren?

– Der har jeg vært heldig. Hun hadde fulgt med meg i lenger tid, og fant meg via hjemmesida. Hun vil stadig vise meg i utlandet. Og hun satte en ekstra null bak arbeidene mine.

– Hva blir prislappen på Coral Sea i New York?

– 30.000 dollar.

– Og av det får du...?

– Femti prosent, sier Gjertrud, og forteller at 2017 også byr på et engasjement i et kunstprosjekt i Le Puy i Frankrike, der formålet er å ta vare på truet håndverk.

Men først, altså: New York. Til tross for at det føles rart å sende «Coral Sea» fra seg, håper Gjertrud det ikke kommer tilbake.

Fakta: Gjertrud Hals

  • Startet som en tidstypisk tekstilkunstner på 70-tallet. Siden da har hun utviklet seg til en foregangskvinne i tekstilkunsten, fra vev via off-loomteknikken til fiberkunst

  • Er fra Finnøya i Sandøy kommune. Utdannet ved Statens lærerhøgskole i forming, Notodden og Oslo.

  • Har deltatt i en rekke utstillinger i inn - og i utland, og har utført en rekke utsmykkingsoppdrag

  • Arbeider av Gjertrud er innkjøpt av offentlige og private samlinger i Europa, USA og Japan.

  • Gift og har tre barn: datteren Ellisif er kunstner, eldstedatteren er lærer, mens sønnen Endre er skimaker og designer.