– I mandagens kommunestyremøte ble det gjort et historisk vedtak. Endelig er reguleringsplanen for Varholvegen godkjent. Det er et sjumilssteg videre. Nå er det etter mitt syn store muligheter for at Varholvegen faktisk blir realisert, og den vil være en viktig vegstrekning for den nye kommunen som Fræna og Eide skal danne. Det har lenge vært ønske om og behov for en omkjøringwsveg for trafikken fra Eide og Averøy som skal til Elnesvågen, sier Fræna-ordfører Tove Henøen til Romsdals Budstikke.

Blandet følelse

Vi møttes på Varhol onsdag ettermiddag, på garden til bonde og grunneier Arnt Ove Varhol  –  en av to grunneiere som blir berørt. Han har en litt blandet følelse, men har samtidig forståelse for at Varholvegen utvilsomt vil få en viktig funksjon for lokaltrafikken.

Vernet myr

– Trasévalget er ikke optimalt.  Hensynet til et vernet myrområde går foran alt, og det er egentlig ikke så lett å forstå. Hadde man bare kunne brukt en liten flik av dette området, så hadde det blitt en langt smartere løsning. I stedet må vegen legges om, og det går ut over dyrkamark og gir samtidig en ekstra sving. Det går også ut over bygninger som må rives, sier Varhol.

– Hvis vi skal få realisert Varholvegen nå, så er dette måten vi må gjøre det på. Ellers er jeg redd planene blir liggende i ei skuffe for alltid. Slik vegen nå er tegnet inn er ikke en optimal løsning, men ei god løsning, sier Tove Henøen om den saken.

Industriområde

Hun ser også store fordeler for industriområdet på Varhol, som får ei ny veglinje som gjør det mer attraktivt å etablere seg der. Sist, men ikke minst, er dette et prosjekt som knytter Eide og Fræna enda tettere sammen.

– Og det passer jo godt nå som det bare er litt over tre år til vi slår oss sammen. Min ambisjon er at vegen skal stå ferdig til den tid. Nå gjenstår det «bare» å finansiere vegen. For å få til det må vi legge fram detaljerte planer og kostnadsoverslag, sier Fræna-ordføreren.

– Hva vil Varholvegen koste? Og hvor lang blir den?

– Det er snakk om knappe to kilometer med helt ny kommunal veg, fra Freneidet og fram til den eksisterende vegen som går fra Myrbostad til dumperfabrikken. Estimert kostnad for vegbygging er 18 millioner kroner, pluss fire millioner kroner til brubygging. I tillegg kommer kostnader knyttet til grunnkjøp, og utbedring av eksisterende veg ned til Myrbostad.

– Og hvordan skal dere skaffe disse millionene?

– Vegen er blitt ekstra aktuell fordi vi slår oss sammen med Eide. Det har gitt oss en unik mulighet til å hente midler fra et infrastrukturfond som regjeringen har satt av til kommuner som faktisk slår seg sammen. Denne søknaden vil bli sendt til departementet så snart vi har utarbeidet full prosjektbeskrivelse og eksakt kostnadsoverslag. Vi forventer en bra uttelling fra den nasjonale potten til kommunalminister Sanner. Det er tross alt ikke så mange kommuner som har slått seg sammen, smiler Tove Henøen.

Økende trafikk

Hun er ukuelig optimist på at Varholvegen blir en realitet. Hun tror også trafikken bare vil øke nå som det blir mer pendlig mellom Eide og Elnesvågen. Det vil gå vesentlig raskere å komme seg mellom de to kommunesentrene.

– Og så er det jo en klar fordel at vegen fra Doosan til Myrbostad blir oppgradert i samme slengen, ikke minst med tanke på krysset på Myrbostad, fastslår Arnt Ove Varhol.