Nesje sitter også i styret til Norwegian Rooms.

– Det er viktig å utvikle seg og være litt i forkant når dette slår innover oss med full tyngde. Det er et faktum at endringer skjer raskt nå. I bransjene der bedrifter i Norwegian Rooms er, ser vi at globalisering og digitalisering fører med seg en åpenhet som gjør at vi i større grad må forholde oss til internasjonale aktører, sjøl om vårt marked er primært eller kanskje utelukkene i Norge. Vi kan ikke gjemme oss bort lenger, fastslår Nesje.

–  Men samtidig: Har vi noe å komme med, er markedet mye mer tilgjengelig enn det noen gang har vært. Den tradisjonelle massemarkedsføringa var forbeholdt de store. Nå er det mulig å nå ut med et annet og lavere budsjett, hvis man er dyktig på å kommunisere på de plattformene som finnes.

– Så det er spennende tider framover?

– Absolutt. Det har det også vært fram til nå, men utviklinga går kjappere og kjappere. Det er ikke gradvise endringer, men fundamentale. Og sjøl om Norge fortsatt har interessante råvarer, må vi framover reorientere oss bort fra et råvaretungt næringsliv, og finne andre ting å anvende kompetansen mot. Nå må vi i større grad styrke ferdigvareindustrien, og ikke bare dem som leverer uraffinerte råvarer. Ferdigvareindustrien har fram til nå overlevd på tross av og ikke på grunn av myndighetenes politikk, sier han.