–  Globalisering, urbanisering og digitalisering er megatrender som påvirker hele ferdigvareindustrien og som alle må ta innover seg. I hvilken grad dere blir eksponert for dette, finner dere ut av, men alt dette skjer, sa Hatløy, på næringsfrokosten i Rauma mandag.

Hatløy er daglig leder i næringsklyngen Norwegian Rooms. Medlemmer fra klyngen har kommet fram til åtte trender eller utviklingstrekk som gjør seg gjeldene de neste fem årene.

Trend 1: Livsstilsdata

– Vi er tilkoplet nettet og legger igjen spor overalt. Unge tenker at jo mer informasjon om personlige data man gir fra seg, jo bedre er det, mens eldre tenker mer overvåkning. I 2021 vil personlige data deles med leverandør eller butikk. Vi senker terskelen for hva som er private opplysninger.

Trend 2: Helse i fokus

Et tydelig trekk er at kontoret ikke primært er en arbeidsplass, men en møteplass og at enkeltmennesket og miljøer er fokusert på å leve et aktivt liv som fremmer god helse.

– Det som virker hemmende skal frem i lyset og erstattes med noe bedre. Før holdt det å lage en ergonomisk stol for å unngå sykdom. I 2021 står man overfor en ny selvbevisst generasjon som krever at forholdene er tilpasset deres livsstil og verdisett. Man vil se produktene i en helhetlig helse- og livsstilssammenheng.

Trend 3: Det er lønnsomt å dele

– Delingsøkonomien vokser med rekordfart. Se på airbnb og über. Stadig flere bransjer møter «den skjulte fienden» gjennom nye tjenester. Deling oppfattes som riktig i en tid med fokus på at vi bør kjøpe mindre, gjenbruke mer og utnytte ressurser bedre, og grunnet digitalisering er transaksjonskostnadene for å dele dramatisk redusert.  Når man kan gjøre dette med moteplagg med kort levetid, slik noen kleskjeder nå har begynt med, tenk hva man kan gjøre med for eksempel madrasser, sa Hatløy, henvendt til Jon Daniel Nesje fra Wonderland.

Trend 4: Forbrukerstyrt storytelling

– Nå lærer man ikke om massekommunikasjon lenger. Før hadde selskapet kontroll over merkevaren. Nå er det forbrukeren som har kontroll. En tradisjonsrik merkevare kan brytes ned over få døgn. Dette kan høres dystert ut, men det er en rimelig måte å bygge merkevare og mange har blitt flinke. Dette med sosiale medier gir en kjempemulighet, ikke minst internasjonalt, hvis man er dyktig. Generasjon Z, dem som er født mellom 1990 og 2001 oppsøker merkevarene digitalt, bare tenk når disse skal begynne å handle.

Trend 5: Hjem og kontor

– Hjem- og kontormiljø smelter sammen. Bare jobben er gjort, er det ikke så farlig hvor man er når man gjør den eller når det skjer. Familieliv og karriere går i hverandre. Dette høres kanskje ikke så fristende ut, men dette er en irreversibel prosess, fastslår Hatløy.

– For å få tak i de mest talentfulle nytter det ikke med cellekontor. Det skal være kaffebar, soner man kan slappe av med mer..

Trend 6: E-commerce

–  Netthandelen tar av – og mobilen vil stå sentralt i den digitale kommunikasjonen. Nå ønsker kunden enklere tilværelse der tilbudene er skreddersydd og kommunikasjonen personlig. Kundene er nå langt mer opplyste når de kommer i butikken.

Trend 7: Alltid tilkoblet

–  Data lagres, men er i liten grad sammenkoblet. Om fem år kobles smarte data sammen, alle ting som omgir oss er i ferd med å bli digitale eller sensoriske. I 2016 finnes cirka 23 milliarder smarte enheter på verdensbases. I 2020 har dette økt til 50. Det revolusjonerende er at disse utrolige datamengdene kan analyseres, samkjøres og brukes.

Trend 8: Globalisert infrastruktur

Den siste trenden på lista er at merkevarene utfordres, fordi global distribusjon vil gi nye markedsaktører større makt.

– Merkevaren har hatt sterk makt og distribusjonen trengte dem. Nå må vi forholde oss til en annen globalisert verden, sier Oddbjørn Hatløy.