I kontrast til Skjevik barne- og ungdomsskole hadde Langmyra i fjor 76 prosent oppslutning på sitt leksehjelpsopplegg. Tilbudet går til elever fra 2. til 4. klasse. I tillegg kan elever ved mellomtrinnet søke om leksehjelp ved behov for ekstra oppfølging.

Kun ti prosent har leksehjelp på Skjevik skole – Vanskelig å delta for dem som er avhengig av skolebuss. 76 prosent

– 130 av 175 aktuelle elever hadde leksehjelp. Det var flest på 4. trinn, hvor 79 prosent hadde leksehjelp, sier Margaret Mørk, rektor ved Langmyra skole.

– Det passer fint med bussen. Elevene tar buss sammen med de eldste elevene som slutter klokka 14.05, sier Mørk.

Får gå tidligere

– Ved Kviltorp skole gir vi i år leksehjelp til elever på 2., 3. og 4. trinn og, nytt i år, til elever som har norsk som andrespråk, sier Kviltorp-rektor Cecilie Tangen Sandanger.

Leksehjelpstiden per uke er 45 minutt og oppslutningen er 60–70 prosent, anslår Sandanger.

– Elevene som er avhengig av skolebuss får gå etter 40 minutt, fem minutt før. Da rekker de bussen, sier Sandanger.

To timer i uka

Kjell Petter Stene, rektor ved Sellanrå skole, forteller at de i år tilbyr leksehjelp til elever fra 3. til 7. trinn.

– 5. til 7. er nytt i år, men det var storparten av dem fra 3. og 4. trinn som hadde leksehjelp i fjor. Alle får to timer per uke, sier Stene.

Ønsker lærere

Mandag skrev Budstikka at de fleste leksehjelperne er fagarbeidere, ikke lærere. På Langmyra er to-tre av leksehjelperne lærere, men brorparten er fagarbeidere.

– Det at vi bruker assistenter betyr ikke at tilbudet har dårlig kvalitet. Men jeg skulle ønske at leksehjelpen var drevet av lærere, sier Mørk.

Leksegrep

– Du gikk ut i fjor og ønsket å prøve leksefri skole?

– Ja, det kom fort vedtak i kommunestyret om at lekse skal være en del av elevenes hverdag. Vi har likevel tatt noen grep for at vi skal få et mer reflektert forhold til hva lekser skal være: Leksene må ha en funksjon, de skal gi mengdetrening innenfor stoff elevene mestrer. Vi skal prioritere grunnleggende ferdigheter, spesielt lesing. Og leksene skal være tilpasset enkeltelevene, sier Mørk..