– Leksehjelpen er et gode, men jeg skulle ønske det fulgte større økonomiske muskler med pålegget om leksehjelp, sier Kim Atle Kvalvåg, fagleder oppvekst i Fræna.
– På hvilken måte?
– Det beste hadde vært om vi kunne sette inn pedagoger i leksehjelpen. Fagarbeiderne gjør en god jobb, det må understrekes, og tilbudet som vi har i dag er ikke dårlig, men det vil være et annet tilbud om det var en pedagog som hadde leksehjelpen, sier han.
Hustad har leksehjelp en time i uka
Minstekrav
Fræna har både lærere og fagarbeidere som leksehjelpere. De fleste er fagarbeidere. Leksehjelpen tilbys stort sett på mellomtrinnet i kommunen. For eksempel får elever fra 5.- 7. klasse ved Haukås skole tilbud om 2,5 timer leksehjelp per uke.
– Vi holder oss til minstekravet om åtte timer til sammen. Skolene ser på behovet og legger opp leksehjelpsløpet sjøl. Vår erfaring er at elevene i de laveste trinnene ikke har like stort utbytte av leksehjelp, sier Kvalvåg.
– Lite nytte i 1. klasse. Ivar Vereide, fagsjef skole i Molde, forteller at Molde kommune tilbyr leksehjelp fra 2. til 7. trinn, og at skolene står fritt til å organisere leksehjelpen innenfor disse rammene. Kombinerte barne- og ungdomsskoler tilbyr leksehjelp opp til 10. klasse.
– Hvordan fungerer tilbudet?
– Vi har ikke kartlagt og evaluert ennå etter de siste endringene. Det vi så fra den tida det var et opplegg for 1. -4. trinn var at 1. klasse hadde liten nytte av det, sier Vereide.
Fagarbeiderlønn
I Molde er det, som i Fræna, en større andel fagarbeidere enn lærerkrefter som settes inn i leksehjelptiden.
– De nasjonale rammene forsvarer ikke lærerlønn, men fagarbeiderlønn, sier Vereide.