– Troll. Og postkort. Og T-skjorter. Kjøleskapsmagneter. Drammeglass.

Lista er lang, og Edmund Meyer har nok å vise fram og snakke om. Han har solgt suvenirer til turistene i 27 år. Og aldri før så mye som i år.

God utvikling

– Se her, vi har et spesialdesignet troll her, Trollstigtrollet. Helt unikt, bare vi som har det, forteller Meyer engasjert, og viser fram miniatyren av det store trollet som står utenfor Trollstigen Camping og Gjestegård, hvor han har den største suvenirbutikken.

På Trollstigplatået og ved Gudbrandsjuvet har han ytterligere salgsareal, men det er de 200 kvadratmeterne i bunnen av Isterdalen som er den største butikken.

– Jeg begynte med den lille hytta på andre siden av vegen, nå har jeg dette store bygget. Se hvor lyst og ryddig det er. Her skal det være god stemning, som innbyr til å handle. Du får lyst å kjøpe noe, ikke sant?

I slutten august går sesongen mot slutten, og i løpet av sommeren har over 100.000 turister handlet i butikken, i snitt for litt over hundrelappen.

Unike produkt

– Vi trenger ikke flere gjester, vi trenger bare mer tid med hver gjest, så vil de handle her. Jo mer tid de bruker, jo mer finner de som de blir fristet av, sier Meyer.

Og det er rikelig med varer i butikken. Det bugner av ulike troll, tinnfigurer og nøkkelringer. Det meste med Trollstigen på.

– Vi må ha ting turistene ikke finner andre steder. Det er nøkkelen til å få solgt noe. Turistene bruker penger her fordi de ikke finner produktene andre steder. Årets nyvinning er «Troll story», som vi har både på postkort og t-skjorter, sier Meyer og får Baptiste i kassa til å vise fram.

Han er en av om lag 35 utenlandske medarbeidere som selger og serverer til turistene. For Trollstigen Gjestegård har også 35000 forhåndsbestilte bespisningsgjester i sesongen, samt drop-in-kundene.

– Jeg må ha utenlandske medarbeidere, for de snakker samme språk som kundene, og det er viktig. Men jeg har like mange norske medarbeidere som utenlandske, forteller Meyer.

Bra sesong

Sjøl jobber han mer administrativt nå. Mens andre tar seg av drifta, organiserer han, og jobber kreativt med å planlegge nye suvenirer til neste sesong. Lokale bedrifter som Astero står for produksjonen.

– Salget bare øker og øker, jo mer egne ting vi har, jo mer øker vi, kan en begeistret turistvert fortelle.

Han er ikke ferdig med å vise fram sortimentet, og kommer til maleri og porselen. Egen Trollstigen-såpe. Askebeger så fine at de kanskje aldri blir brukt som askebeger. Og litt mat også. Bjorli Fjellmat, Valldal bær og Geiranger sjokolade. Og laksen fra Stranda serveres i store mengder til turistene, i ulike tilberedninger.

Etter en sommer så varm og fin at issalget har økt med 40 prosent, er det roligere den grå augustdagen i Trollstigen.

Selger jakker. På Trollveggen besøkssenter er det også ganske rolig, med litt dråper fra oven som hinter om at det ikke er midtsommer og høgsesong lengre.

– Det kommer veldig i rykk og napp. Plutselig kommer det den buss, da er det fullt hus, og så er det like fort tomt igjen. Men sommeren har vært veldig bra, forteller Kari Beate Kroken, som driver Trollveggen besøkssenter.

Så strømmer det noen minutt seinere en busslass med østeuropeiske turister gjennom kafeen og butikken et kvarters tid. De handler t-skjorter og postkort. Kroken forteller at postkortene selger overraskende bra.

– Jeg tror mange kjøper postkort for å sette dem i album, framfor å ta egne bilder. For mange kjøper gjerne ett og ett postkort, og bildene er jo stort sett bedre enn det de fleste amatørene får tatt sjøl, sier Kroken.

Hun forteller at noe av det mest populære de har solgt denne sommeren er softshell- og fleecejakker. Til og med dunjakker har turistene kjøpt i sommer.

Ulike nasjoner

– Turistene som handler her vil gjerne ha noe de kan bruke. Og så er det opptatt av at det er god kvalitet til en rimelig pris. Vi har derfor tatt inn jakker fra en leverandør som har spesialisert seg på dette markedet, og vi har solgt bra.

Det er store forskjeller på hva, og hvor mye turistene kjøper.

– Vi har familier som har kjøpt ti jakker, og de som kjøper et postkort eller en kjøleskapsmagnet. Totalt har vi hatt en stor økning i salget i år, sier Kroken.

Hun kan skille mellom turister fra ulike land. Ikke alle er like rause med lommeboka.

– Engelske og tyske turister handler ikke så mye. De spanske, italienske og særlig de taiwanske handler villig her. De fra Taiwan er veldig glade i jakkene, for det er noe de ikke finner i heimlandet, forteller Kroken.

Profilering

Nede på Libris i Åndalsnes sentrum treffer vi en turist fra Taiwan. Linda Lee er på en nidagers norgesferie, og skal bruke mesteparten av tida på fjelltur, så det blir ikke så mye tid til suvenirhandel.

– Jeg vil ha noe som skal være en gave, og jeg ønsker at det skal symbolisere Norge veldig sterkt. Det trenger absolutt ikke å være flagg på, men det er fint om det vises godt hvor det er fra, sier Lee.

Butikksjef Ole Johnny Amundsen forteller at det til neste sesong skal komme enda mer varer med sterkere Åndalsnes-profilering.

– Vi har mye forskjellig, og prøver å tilpasse utvalget etter hva turistene ønsker. Det blir viktigere for oss å ha produkt som man ikke finner overalt ellers i landet, sier Amundsen, som i tillegg til bokhandelen selger en del fra en kioskbu borte ved cruisehavna.

Bua står bakom Norsk Tindesenter, Det nye monumentet på kaia på Åndalsnes. Med en butikk hvor det er mindre troll, og mer tind.

– Siden det er vårt første år så blir det litt prøving og feiling. Vi har jo flere målgrupper vi må tilpasse oss, sier daglig leder Anita Vik Buckley.

Hun peker på fjellfolk, cruiseturister, gjennomreisende og lokale besøkende som skal overbevises til å handle når de er innom. Temaet er tur og fjell, og kvaliteten er høg på varene som har fått plass i hyllene.

Turutstyr

– Vi har prøvd å holde høg kvalitet på det vi har, og mye norsk og skandinavisk. De store pleddene med Røros-tweed selger vi ikke så mye av, men de bygger et image i butikken, og sitteunderlagene deres er en av bestselgerne. Sammen med et kredittkortverktøy som har vært skikkelig populært, forteller Vik Buckley om sesongens vinnere.

Andre multiverktøy, kart og kompass og turutstyr slår fint følge med fjellbøker og keramikk. Under glasslokket på disken ligger de spennende klatresmykkene som er produsert på Åndalsnes, og norsk sølv med fjelldesign.

– Dette er nok litt annerledes enn det de andre selger. Noen av smykkene er spesiallaget til oss. Vi skal også få inn flere produkt med Tindesenter-profilering etter hvert, per i dag har vi de populære treproduktene, viser Vik Buckley fram.

Fornøyd men åpningssesongen

– Den første sesongen vår har gått over all forventning. Besøket har vært veldig bra, men vi må jobbe litt med å få flere av de utenlandske turistene opp i utstillinga. Kanskje må vi komme oss inn på båtene før de ankommer Åndalsnes, sier hun som har tatt imot gjestene siden Tindesenteret åpnet i mai.

I samme lokale finner vi Spiret Spiseri som også har hatt en knallgod første sesong.