Sellanrå skole er med i et pilotprosjekt som tilbyr førsteklassinger nettbrett som verktøy i skolehverdagen

Den digitale utviklingen raser av gårde, og Tande Ps spådommer om at Internett er en døgnflue har for lengst blitt avkreftet. Det meste foregår digitalt, også i skolehverdagen. Den grønne tavla og krittet har blitt erstattet av digitale tavler. Nå er Sellanrå skole med i et pilotprosjekt sammen med Molde kommune og ROR-IKT. Prosjektet dreier seg om å tilby nettbrett til alle førsteklassinger. Det skal øke læringseffekten og den digitale kompetansen.

Med i tida

– Det er viktig at vi følger med i tida og spiller på lag med elevene. Mange er drevne med nettbrett-bruk allerede i treårsalderen. Det kan være en billig inngangsbillett til en verden av læring, sier rektor ved Sellanrå, Kjell Petter Stene. Søknaden om bruk av Ipad som læremiddel ble til gjennom tett dialog med personalsjef i Molde kommune, Mette Holand.

– Det dreier seg om digitalisering og velferdsteknologi. Det er noe vi digitaliseringsgruppa i kommunen støtter, og vi har en viss sum som kan dekke ulike prosjekt. Kommunen dekket størsteparten av kostnadene for nettbrettene, men Sellanrå betalte en egenandel, noe som er viktig for eierskapet til prosjektet, sier hun.

Eget tempo

Sellanrå har hatt nettbrett på skolen i fire år, men kun klassesett på seks brett til de eldste trinnene. Ved å gi et til hver førsteklassing, sikrer skolen at eleven får lære i sitt eget tempo.

– Det var mulig for de andre elevene å låne nettbrettene til sjette- og sjuendeklasse, men det medførte lang ventetid. Vi er en skole i utvikling, og da vil vi benytte oss av nåtidas teknologiske tilbud, sier Stene. Nettbrettene til førsteklassingene kommer utstyrt med fem til seks applikasjoner (apper.) Mye av jobben e å finne de riktige appene.

– Vi har tre norskapper, to i matte og et par i engelsk. Det er et godt supplement i undervisningen, og bidrar til at elevene er aktivt med i undervisningen, sier han. Gjennom å investere i nettbrett får skolen også mye igjen for pengene.

– Vi får rundt tre nettbrett til prisen av en datamaskin. I løpet av fire år har vi aldri måtte ringe support for å få hjelp, og det var ikke tilfelle da vi kun hadde datamaskiner, sier Stene. Mette Holand roser engasjementet til Sellanrå.

– Det er viktig for kommunen at vi har engasjerte og nysgjerrige medarbeidere som er villig til å prøve noe nytt. Det er en av suksessfaktorene i et pilotprosjekt, sier hun.

Innsats

Prosjektet krever innsats, både fra elever og lærere. Lærerne må kjenne nettbrettene bedre enn elevene.

følger andre skoler med liknende prosjekt rundt om i landet, og lærer av dem. Slik kan vi kanskje lære videre til andre skoler i framtida, sier Stene. Pilotprosjektet skal dokumenteres fortløpende, og evalueres i etterkant, slik at det muligens kan startes opp liknende prosjekt på andre skoler i distriktet.

Gøy

Inne i klasserommene til Sellanrås ferskete elever er det musestille. Ivrige fingre sveiper over skjermene og bokstaver, tall og figurer skal fylles ut. Martinus og Kristoffer spiller mattespill, og begge fullfører uten en eneste feil.

– Dette er gøy. Mattespillet er det artigste spillet. Krokodillen spiser det største tallet, sier Martinus. Læreren går rundt for å se om noen trenger hjelp. Foreløpig er det ingen som rekker opp hånda. Dennis og Markus er bestekompiser, og har kjent hverandre siden de startet i barnehagen. De konkurrerer om å tegne tall og bokstaver raskest.

– Dennis er kjemperask. Han er flinkest, men nå skal jeg så han, sier Markus. Dennis har både telefon og Ipad, og er en dreven ringrev.

– Du tar meg ikke igjen, sier han til Markus. Dennis synes det er litt artig å begynne på skolen.

– Men det er veldig artig at vi har Ipad, sier han. Klassen har en egen ladekasse hvor nettbrettene skal settes på lading i friminuttene. Med ytterst varsomhet bærer de nettbrettene bort til ladekassene og setter de nedi. Dette er verdifull last. Førsteklassingene har allerede blitt så glad i iPadene at de har fått egne navn.