Rektor ved Molde videregående skole får skarp kritikk av Sarromaa i hennes bok «Norske tabuer». Overå mener imidlertid hun er på villspor.

– Hun har misforstått totalt. Å sette likhetstegn mellom dyrking av middelmådighet og det å ha færre evalueringssituasjoner og karaktergivende prøver, er så fjernt som det kan bli, sier han etter å ha lest hva hun skriver om karakterutspillet hans i vinter.

– Det virker som hun har en ukritisk tro på karakterer som en motivasjonsfaktor. At jo flere karakterer du får, desto bedre blir læringen. Det vil hun ikke klare å underbygge med forskning.

Håper på debatt

Samtidig er ikke Overå utelukkende negativ til omtalen fra Sarromaa.

– Det som er positivt med utspillet hennes, er at det kan sette fokus på karakter- og evalueringsregimet vi har her i landet. Hvis det kan skapes debatt om dette, så er det positivt. Tradisjonens kraft er som kjent stor i skolen, og det kan være på tide med alternativ tenkning rundt det som går på evaluering, mener Overå.

Tenker alternativt

– Tenk om lærerne våre kunne brukt noe av tida som i dag går til evaluering til forberedelse av god undervisning i stedet. Jeg mener evalueringsarbeidet har tatt overhånd i videregående skole, sier han, og framholder at de sjølsagt ikke dyrker middelmådighet.

– Vi vil at elevene skal bli best mulig under de forutsetningene som de har, og vår utfordring og vårt mål er at alle elever skal oppleve en læringskultur som gjør at de når målene sine.

– Vi fikk for øvrig et resultat for avgangselevene denne våren som var bedre enn vi noen gang har hatt tidligere, sier Overå.