– Vi lever for å yte sørvis, men av og til er vi mer ute av butikken og gaider, enn hva vi er inne og selger, sier Kristine Berget ved Ark Storgata Molde.

– Forferdelig trist

Etter at kommunen ikke hadde råd til å gi driftstilskudd, måtte turistkontoret i Molde stenges ved utgangen av fjoråret. Det har bokhandelen fått merke.

– Det føles ut som at vi er en magnet, og at absolutt alle besøkende kommer innom oss. Vi forsøker å hjelpe de så godt vi kan hvis vi har ledig tid, men vi er først og fremst nødt til å prioritere kundene våre. Det er forferdelig trist at vi ikke har et turistkontor å vise de videre til. Det er rett og slett flaut å si at vi ikke har den tjenesten. Vi som har så mye fint å tilby, trenger sårt et turistkontor, sier Berget.

Penger går tapt

Hun sier at flere av cruiseturistene må sjøl finne ut hva de skal fylle de få timene de er her med.

– De er villig til å legge igjen penger, men vet ikke hva som finnes av tilbud eller hvordan de skal benytte seg av de. Sjøl om det finnes mye informasjon på nett, er det mange som ønsker den personlige kontakten og sørvisen de får på et turistkontor. Penger går tapt, og det vil sikkert næringene merke på sikt, sier Berget.

Da turistkontoret på torget ble stengt, tok Tone Tallaksen ved «Maggen & Tone» frivillig på seg vertskapshatten. I juni kom beskjeden om at også butikken i Storgata 13 skulle avvikles i juli.

– Jeg har sjøl tenkt tanken på om vi kunne fått til en liknende tjeneste her, da vi ligger fint til midt i sentrum. Men vi har rett og slett ikke kapasitet til å ta på oss det ansvaret, i tillegg til å drive butikk, sier Berget.

– Behovet er der

Hun sier at pågangen av besøkende, både norske og utenlandske, har økt.

– Byen er et knutepunkt som mange besøker, så behovet for et turistkontor er der så absolutt. Jeg er spent på hva som skjer videre, og vet at flere stiller seg det samme spørsmålet. Jeg håper, for turistene og for oss som jobber i sentrum sin del, at det blir en løsning, sier Berget.

Markedssjef Torunn Dyrkorn i Visit Nordvest sier at et turistkontor er en vertskapsfunksjon som de håper å få på plass igjen.

– Frem til da blir besøkende nødt til å spørre seg fram hos butikker, hotell, bensinstasjoner, restauranter og liknende. Vi har delt ut bykart og brosjyrer til de som får mange henvendelser daglig, og deler gjerne ut flere til de som ønsker det, sier Dyrkorn.

– Jeg vil berømme den jobben som har blitt gjort hos «Maggen & Tone». Den har vært frivillig og uten kompensasjon, som en slags dugnad for tilreisende turister som vil oppleve det byen har å by på, legger hun til.

Ulike turister og behov

Dyrkorn sier at flere av dagens turister orienterer seg på en annen måte enn tidligere.

– En god del planlegger gjerne mye i forkant av ferien, og har reiseruta klar før de kommer. Antall henvendelser via telefon og e-post har økt. Det er når cruiseskipsanløpene ankommer, og det er naturlig for disse gjestende å oppsøke et turistkontor, at det merkes ekstra godt at vi ikke har det tilbudet lenger, sier hun.

Mulig løsning

Dyrkorn sier at de har vært i dialog med kommunen om en mulig løsning i foajeen på Molde rådhus.

– Byen er mest besøkt fra mai til august, så et sesongåpent turistkontor her kan være en mulighet. Vi fikk ikke dette på beina i år, men håper på å ta opp tråden igjen neste år. Vi må bruke erfaringene fra i år, og se hva et slik tilbud eventuelt skal inneholde. Et turistkontor er en slags tradisjon for en by, så vi ønsker å svare på forventningene på en best mulig måte, sier hun.

Kultursjef Hilde Johansen sier at også kommunen tar del i dugnaden, på lik linje med resten av sentrum.

– Vi som jobber i Molde sentrum har et felles ansvar i denne situasjonen. Hvis alle gjør så godt de kan med de ressursene de har, tror jeg ikke utfordringen er større enn at vi klarer å løse den, sier Johansen.

Forstår reaksjonen

Hun forstår imidlertid at det kan bli mye ekstrajobb for enkelte butikker som merker en betydelig økt turistpågang.

– I tillegg til å være behjelpelig, må vi også være flink til å sette grenser. Vi kan for eksempel ikke bistå med billettkjøp og den type tjenester, slik som et tradisjonelt turistkontor ville gjort. Hvis mye tid går med til å hjelpe turistene, i tillegg til andre arbeidsoppgaver som skal utføres, kan det oppleves belastende, sier Johansen.

God attest

– Samtidig er det positivt å få treffe mennesker fra alle verdensdeler. De er stort sett glad og fornøyd, og takknemlig for all hjelp de får. Hvis vi alle tar i et ekstra tak og er et felles vertskap for dem som har valgt å besøke byen vår, reiser de kanskje heim og videreformidler dette. Tenk hvilken god attest det er til Molde, legger hun til.