Rundt ti utenlandske guider har i løpet av få uker hoppet av jobben de kom for å gjøre i Molde og omegn denne sommeren. De mener selskapet som fikk dem til Norge, Møre og Trøndelag Guideservice i Fræna, driver med ureint spill.

Mange ankepunkt

Nå har de kontaktet Arbeidstilsynet og bedt dem om å se nærmere på arbeidsforholdene til de gjenværende guidene. De skriver at de er utsatt for sosial dumping. Blant forholdene de klager på, er:

  • For lav betaling i forhold til hva som var antydet

  • Mangelfull opplæring

  • De må være tilgjengelige for oppdrag døgnet rundt, hvis ikke går de glipp av oppdrag

  • Beskjed om jobber tidlig neste dag kan bli gitt på natta

  • Periodevis lange dager uten mulighet for pause

  • Manglende arbeidsplaner

  • Flere har ikke fått arbeidskontrakter

  • Dårlige boforhold

  • Manglende transport gir lange ventetider uten betaling

  • Feilaktige og mangelfulle lønnsslipper

  • Urettferdige fordelinger av oppdragene

  • Utfrysing av ansatte som klager eller som stiller som tillitsvalgt

Høyt utdannet

De fleste av guidene snakker 2–3 språk flytende i tillegg til eget morsmål. De er høyt utdannet og sier de ble lokket til Norge på grunn av en fristende stillingsannonse og lovende intervju via Skype. Høy arbeidsledighet i hjemlandet og muligheten for å lære mer om Norge, var også avgjørende for mange av dem.

Guidene er fra nesten hele det vestlige Europa. I tillegg er det guider fra USA, Canada, Marokko og Norge. Majoriteten er dog fra Tyskland.

De fleste av dem er mellom 20 og 35 år gamle og har signert en tremåneders kontrakt med Møre og Trøndelag Guideservice AS.

Det skal være rundt 30 guider ansatt i selskapet, ifølge de offentlige registrene.

Angrer

Romsdals Budstikke har snakket med drøyt ti av guidene. Noen av dem har nå forlatt Norge – de ønsket ikke å fortsette – de mener selskapet utnytter medarbeiderne sine. Andre har blitt værende på tross av det de mener er svært kritiske forhold.

De vi har snakket med og som har valgt å bli værende, frykter at de vil miste jobben dersom de står fram i avisa med navn og bilde.

– Etter at jeg ble tillitsvalgt, har jeg ikke fått et eneste guideoppdrag, forteller en av guidene til Romsdals Budstikke.

Også andre guider forteller at de har fått betydelig mindre oppdrag etter at de har sagt fra om det de mener er feil eller mangler i selskapet.

– Må stå opp

Guiden som er tillitsvalgt tror ikke hun vil få noen oppdrag av guideselskapet. Dette på tross av at hun har signert en kontrakt som gjelder hele sommeren. Romsdals Budstikke har mottatt skriftlige erklæringer fra 16 av guidene i firmaet om at hun representerer dem som tillitsvalgt.

De misfornøyde guidene Romsdals Budstikke har snakket med, både de som har forlatt firmaet og de som har valgt å bli værende, synes det er bra hun har tatt belastningen med å påpeke det de mener er feil. Det har også resultert i kontakt med Arbeidstilsynet, LO – og advokatfirmaet Wold & Co. Hun har brukt sine egne penger og sin egen tid til dette.

Klager også på boforholdene

Nesten halvparten av guidene i Møre og Trøndelag Guideservice AS er innlosjert i tidligere Eide Gjestgiveri. Flere av guidene klager over forholdene, mange har også flyttet til andre boliger.

– Det var mye mugg på badet og vannet rant ut over gulvet da jeg skulle dusje. Vinduet kunne ikke lukkes, og det tok flere uker å få bare småting fikset, forteller en av guidene som fikk nok av forholdene ved det gamle gjestgiveriet.

Hver av guidene som ble innlosjert på et dobbeltrom med en annen guide, måtte betale 3.000 kroner til guideselskapet. Etter klage ble dette redusert til 2.500. Husleia blir trukket fra på lønningene.

Møre og Trøndelag Gudeservice AS har brukt deler av bygget til å huse guider i en årrekke. I starten av 2015 kjøpte de etasjen de har brukt og som altså fortsatt brukes.

Trangt om plassen

– 14 guider må dele på ett kjøkken og spiserom, sier en av guidene som nå har flyttet ut.

De var lovet god internettforbindelse (WiFi), slik at de blant annet kunne forberede turene de skulle guide. Dette skjedde ikke, forteller flere av dem.

– Vi måtte dele på ei dårlig linje, og den virket ikke på alle rommene. Dermed måtte vi sitte på kjøkkenet, hvor andre lagde mat, spiste og pratet, da vi skulle forberede turene, sier en av guidene.

Det ble funnet rikelig med sopp både i taket og på gulvet i et av badene på Eide Gjestgiveri. Foto: Privat