– Det har gått veldig bra i sommer, været har vært bedre enn i fjor, så salget av is er doblet, forteller en begeistret Edmund Meyer, som driver Trollstigen Café, samt camping og gjestegård nede i dalen.

Han forteller at campingen også har hatt større besøk i år. Oppe på Trollstigplatået som i 2012 åpnet med dagens utforming er det bokstavelig talt stor trafikk.

Parkeringsutfordring

– Vi jobber hver dag med parkeringa for at flest mulig skal få oppleve Trollstigen. Det viktigste for oss er at veien er åpen, forteller Meyer.

Stor trafikk: I Juli kommer det så mange turister til Trollstigen at det blir en utfordring. Foto: Ottar Rydjord

– I juli er det alt for lite parkering på toppen, og den utfordringen er mannskapskrevende for oss, med ekstra folk på jobb som parkeringsvakter. Forslagene våre for å øke parkeringsmulighetene blir avvist.

– Det har økt veldig med asiatiske turister, og de er veldig hyggelige. De spanske besøkende øker også, og de er veldig glade i laksen på menyen vår, sier Meyer.

– Suvenirsalget har økt mye, vi har mange egne produkt som ingen andre har, og det har solgt veldig bra, sier Meyer.

-------------------

– Trygt i Norge

– Mange ferierende søker trygge havner, og nå slår valutakursen positivt ut også, sier Svein Kroken som driver Trollveggen Besøkssenter.

Det er fem år siden det nye og moderne bygget ved Trollveggen og innfartsåra E136 sto ferdig, og daglig leder Svein Kroken kan fortelle om en god sommer så langt.

– Vi ligger 19 prosent over fjorårets omsetning, men det har roet seg denne uka, nå som fjellfestivalen og jazzfestivalen er over. Så hvordan måneden blir i total vet vi ikke helt enda, forteller han.

At flere turistbusser stopper og spiser lunsj er en av årsakene til den økte omsetninga. Været slår begge retninger for Kroken.

– Ligger skodda lavt merker vi fort dårligere besøk. Men når det er stygt vær kommer flere av cruiseturistene på busstur inn i og skaper økt aktivitet her.