Få som klager

– De siste par månedene har vi hatt lønnsutbetalinger til 160 ulike guider. Det er bare 4–5 personer som har sluttet i løpet av sommeren, sier hun, og framholder at det bare er en liten gruppe som klager.

Hun anslår at det er rundt 25 personer som er direkte ansatt hos dem per i dag, men når forholdene krever det, leier de inn flere guider fra søsterselskap både på Sunnmøre og i Trøndelag.

– Plutselig kan det være behov for guider til 50 busser. Så mange har vi ikke her lokalt, og dermed må vi hente inn folk fra de andre selskapene.

Gaselle

Møre og Trøndelag Guideservice AS har blitt kåret til Gasellebedrift to år på rad. Det mener styreleder i selskapet, Stig Lillevik, vitner om ei bedrift som fungerer.

– Alle har vært med og dra dette lasset. Guidene har også sin del av æren. Det hadde ikke kunnet skje dersom de ikke trivdes, sier han.

Skylder på én person

Ekteparet Christine og Stig Lillevik mener årsaka til bråket i Molde og omegn er guiden som er tillitsvalgt.

– Hun er ikke engang ansatt hos oss. Hun har ikke gjort en eneste guidejobb. Hun kan ikke være tillitsvalgt når hun ikke jobber her, sier Christine Lillevik.

– Men hun har en signert arbeidskontrakt med dere?

– I det første møtet jeg hadde med henne skjønte jeg at dette ikke ville fungere. Hun har ikke gjort annet enn å lage bråk. Hver eneste kveld sender hun e-poster til oss om det ene eller det andre. Jeg har rett og slett ikke tid til å forholde meg til alt det hun holder på med.

Romsdals Budstikke har mottatt en skriftlig erklæring fra 16 av guidene i firmaet om at hun representerer dem som tillitsvalgt. Dette er fra 20. mai i år, samme måned som guidene kom hit. Christine Lillevik har ikke fått navnene, men sier hun tipper halvparten av dem ikke lenger jobber i firmaet.

Ønsker tilsynet velkommen

– Vi har ikke noe å skjule. Arbeidstilsynet må gjerne komme på besøk til oss. Vi har holdt på i ti år og har aldri hatt noen klager som det vi har opplevd i år, sier hun.

– Vi har 10–12 guider som har jobbet for oss i 8–10 år og som kommer tilbake hver sommer. Det ville de ikke gjort dersom forholdene her var så dårlige.

Tre av seniorguidene hennes kommer bort til oss mens vi snakker med henne. De støtter Lillevik i synet på at det er lite å klage over.

– Det er slik det er i denne bransjen i juni, juli og august. Alle jobber bortimot døgnet rundt, og det er vi alle klar over, samstemmer de.

Seine kvelder

Ett av ankepunktene som guidene Romsdals Budstikke har snakket med har, er at de får beskjed om kommende oppdrag altfor seint. De forteller at slike meldinger kan komme rundt midnatt, selv om oppdraget gjelder en jobb som krever at de skal stå opp fire om morgenen.

– Grunnen til at guidene får beskjed seint på kvelden, er at Hurtigruten får stadig nye passasjerer om bord langs kysten. Så hvor mange personer eller hvilke språk vi får bruk for i Geiranger neste morgen, vet vi ikke før tidligst klokka 22.30 på kvelden. Dette fortalte vi alle guidene før de begynte å jobbe for oss, så det burde ikke komme som noen overraskelse. Her på kontoret jobber vi gjerne til klokka to på natta nå i høysesong. Guidene står fritt til å si nei til oppdrag – vi tvinger dem ikke til å gjøre dette.

– De vi har snakket med mener at de blir frosset ut dersom de takker nei til en jobb eller klager på noe?

Boforholdene

Lillevik sier også at det er helt frivillig å bo på Eide Gjestgiveri. Det er et tilbud til guidene som kommer, og på ingen måte noe krav.

– Det sier seg selv at det blir vanskelig for alle å finne seg hybel selv. Det står ikke 25–30 ledige hybler her i området som det bare er å flytte inn i i begynnelsen av mai og så bo der fram til september, sier hun.

– De som ikke vil bo i lokalene på Eide står helt fritt til å bo andre plasser. Dette er kun et tilbud, understreker Lillevik.

– Vi har også ordnet med leiligheter i Molde for noen av guidene som ønsket det, påpeker de.