Fole Godt i Molde og Pikekyss på Vestnes er først ut i vårt distrikt med å ta i bruk appen «Too Good To Go.» Tilbudet skal kunne hjelpe kafeer og restauranter med å selge unna ferdiglaga mat som ellers ville blitt kastet etter stengetid.

– Vi er jo i en heldig situasjon i og med at vi stort sett klarer å bake opp til det vi trenger og ikke kaster mye, men for de dagene hvor vi har for mye er jo dette et fantastisk tilbud, sier daglig leder og største eier i Fole Godt, Kristin Heggdal, til Romsdals Budstikke. Bakeriet vil selge sine første måltider med appen så snart Heggdal kommer heim fra ferie.

Etter stengetid

Applikasjonen fungerer på den måten at serveringssteder kan tilby maten som står igjen etter stengetid. For eksempel vil ferdig påsmurte rundstykker og brød være tilgjengelig fra Fole Godt. Brukere kan så bestille på telefonen og hente varene etter stengetid.

– Jeg ser tre fordeler med dette tilbudet. For det første sparer vi miljøet og vi får muligheten til å tjene en litt på det som ellers hadde gått i søpla. Den tredje fordelen er at de som kanskje ikke har råd til å kjøpe dyr mat hver dag kan kjøpe for en litt billigere penge, sier Heggdal.

Først i Molde

Sunnmørsposten kunne lørdag melde at Valaker Bakeri AS som driver 11 bakerier på Sunnmøre, deriblant en filial på Vestnes, allerede har tatt i bruk applikasjonen.

– Det er umulig å unngå svinn i denne bransjen. Sjøl når det nærmer seg stengetid er vi avhengige av å ha et utvalg av varer i disken. Påsmurt mat kan vi heller ikke sende til dyrefôrproduksjon på grunn av regelverket, og derfor blir dessverre denne maten kastet etter stengetid, sier driver Liv Valaker Røren til Sunnmørsposten.

Etter det Heggdal og Romsdals Budstikke erfarer er Fole Godt først ut i Molde.

– Dette er absolutt noe jeg vil anbefale til andre. Når jeg snakker med kollegaer i bake- eller restaurantbransjen så har de jo alle svinn. Nå kan du selge istedenfor å kaste de fire påsmurte rundstykkene med remulade og roastbiff. Det er jo egentlig helt forferdelig å kaste det rett i søpla, sier Heggdal.

I tillegg til å spare miljøet åpner appen også nye salgsmuligheter for bakeriet i Molde.

– Vi stenger jo klokka 17 på hverdager, og har erfaring med at det er veldig mange som slutter på jobb samtidig og ikke rekker å komme innom. Nå kan de komme kanskje et kvarter eller en halvtime etter stengetid og hente bestillingen, sier hun.

Kjent problem

Ifølge en undersøkelse gjennomført av NHO Mat og Drikke i 2013 kaster vi totalt 361.000 tonn matvarer i Norge. Forbrukere er den største synderen, med 230.000 tonn som ender på fyllingen. Næringslivet, derunder restaurantbransjen og dagligvarebutikkene, står for omtrent 128.000 tonn.

– Nå har vi åtte år på baken og klarer stort sett å unngå å kaste mye. Én dag kan vi ha seks brød til overs når vi stenger, den neste dagen har vi ikke noe, for så å ha 10 brød dagen etter. Vi har av og til pakket sammen overskuddet og kjørt det til et eldresenter eller et aktivitetssenter, men etter å ha jobbet 12 timer en dag er det ikke alltid en orker å ta den turen, forteller Heggdal.

Daglig leder Kristin Heggdal i Fole Godt. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen