Det var ingenting som kunne måle seg med været under årets jazzfestival. Solskinn og varme la til rette for uteservering  og musikk. På flere av stedene i byen, var det vanskelig å få seg en plass. Nok av plass var det imidlertid på taket på Plassen. Likevel gikk enda en jazzfestival forbi uten servering og konserter på taket.

– Ingen planer

Under jazzen i 2012 ble det arrangert konsert på taket på Plassen. Samme år konkluderte Sveco at to rømningsveier var nødvendig hvis det skulle arrangeres konserter for opptil 1000 personer. Siden den gang har det ikke blitt arrangert flere konserter på taket.

I 2014, kom en ny rapport på bestilling fra Molde Kulturbygg. Den konkluderte med at taket kunne brukes med den eksisterende rømningsveien; en trapp. I en videre analyse av rapporten sa daglig leder for Molde Kulturbygg, Knut Høgset, at de skulle se på muligheten for en utvidelse av den eksisterende rømningsveien.

– Hva er status for en utvidelse av eksisterende rømningsvei i dag?

– Vi har ingen planer om det nå. For en stund siden spurte vi  de fem institusjonene på Plassen om de ønsket å ta i bruk taket. På det tidspunktet var ingen interessert, sier Høgset.

På samme tid ble det holdt et møte der eksterne rådgivere og brannvesenet vurderte alternativ til arrangement på taket.

– De kom fram til at det er ikke brann som er det største problemet. Det er regler omkring hvor mange folk det kan være på taket som gir utfordringer, sier Høgset.

Kostbart

Selv om ingen viste interesse for å ta i bruk taket, forteller Høgset at de kan sette opp trappa hvis noen ønsker å arrangere aktiviteter der.

– Hvis ingen har interesse av det, blir det ingenting, sier han.

Høgset legger imidlertid til at det er svært kostbart å ta trappa opp for så å ta den ned igjen etter en gang, sier han.

Høgset forteller at de har andre økonomiske utfordringer på Plassen som de ser nærmere på for tiden. Solskjerming er en av dem.

 – Er det mulig å sette ut flere bord på taket selv om arrangementer uteblir foreløpig?

– Vi har hatt bord der tidligere, men vi flytter dem dit det er mest aktuelt å ha dem. Hvor vidt det er bord oppe eller nede er en skjønnsmessig sak. Det er i så fall Kaf¨e Kurt som må ta ansvaret for det, sier Høgset.

Han legger til at hvis det skal være servering oppe i tillegg til nede, kan det bli utfordrende med tanke på servitørene.

– Det handler om sikkerhet, ettersom det er stor avstand mellom kafeen i første og fjerde etasje, sier han.

– Katastrofe

På Facebook-sida «Du vet du er fra Molde når...» har debatten rundt taket florert de siste dagene. Diskusjonen startet da Inger Marie Aarøe Løvik la ut et bilde av et tomt tak fredag kveld under jazzen.

– Det var yrende liv nede i byen, men på taket var det helt dødt. Det er et fantastisk bygg til mange millioner kroner, som skal fungere som en møteplass, og så står det bare noen oransje benker der oppe. Det er katastrofe, sier Løvik.

På Facebook-siden er hun, med flere, enige om at bygget og sikkerheten burde ha vært bedre planlagt fra starten av.

– Spennende arena

Festivalsjef Hans-Olav Solli mener også det er synd at det ikke ble tatt godt nok hensyn til sikkerheten da Plassen ble bygget.

– Taket er en spennende arena som Moldejazz ideelt sett gjerne skulle ha brukt, sier Solli.

Han vil gjerne arrangere morgenkonserten «Break of day in Molde» på taket igjen, men det er ikke aktuelt da det medfører ekstra kostnader på grunn av sikkerhetsmessige grunner. Festivalsjefen mener uansett morgenkonserten i Reknesparken er et glimrende og mye rimeligere alternativ.

Selv om nok en jazzfestival gikk forbi uten aktivitet på Plassen, er Knut Høgset optimistisk.

– Nå som økonomien for Moldejazz er på plass igjen, kan det kanskje bli aktuelt å forbedre sikkerheten, sier han.

Slik så taket på Plassen ut i 2012, under morgenkonserten «Break of day in Molde». Siden den gang har det ikke vært konsert på taket. Foto: Hugo Tingvoll