– Jeg har rundt en halv million kroner i året i svinn. På det verste har vi vært oppe i én million kroner, sier butikksjef Willy Fjærli ved Rema 1000 Reknes til Romsdals Budstikke.

– Det er en liten del av omsetningen, men det er samtidig snakk om mye penger – og vi er langt ifra verst, fortsetter han.

Store verdier

Fjærli sier det er vanskelig å skille mellom hva som blir stjålet, hva som forsvinner og hva som blir ødelagt. Men han er likevel klar på at store verdier havner i tjuvenes lommer.

– Det stjeles for store summer. Ikke bare er det store verdier for oss, men også for butikknæringen generelt, sier Fjærli, som i flere tilfeller i nyere tid har tatt tjuver på fersken:

– Vedkommende setter seg ned og later som om han knytter skoene, samtidig som han lurer en juicekartong opp i sekken. Forleden dag tok jeg også en som hadde stjålet 12 pils. «Nå ble jeg flau» sier han til meg. Men han blir jo ikke det. Han har gjort dette mange ganger før.

Mange slipper unna

Fjærli er ikke alene om problemet. Butikksjef Hilde Bjørsvik sier at det også ved Coop Mega Molde forsvinner varer fra butikkhyllene for omtrent én million kroner i året.

– Butikktjuveri er helt klart et problem. Vi kan ta alt fra 14-åringer til folk opp i 80-åra, sier Bjørsvik.

Fjærli ser heller ingen klar sammenheng mellom tjuveri og alder.

– Det er ingen fasit. Vi tar unge så vel som gamle, og fra alle samfunnslag. Det er ikke mulig å sette alle tjuvene i en og samme bås, sier han.

Butikksjef Janett Farstad ved Kiwi Grandfjæra sier at ansatte og overvåkingskameraer tar mange, men langt ifra alle.

– Vi tar en del, men jeg er ikke i tvil om at det er flere enn vi klarer å fange opp, sier hun.

Må spørre

For å få tatt tjuvene er mye av ansvaret lagt på de ansatte i butikkene. Ofte må de kunne si hvem som har begått tjuveriet for at saka skal få rettslige konsekvenser.

– Det sier seg sjøl at det er vanskelig å etterforske saker hvor vi står uten spor. Vi er derfor avhengige av informasjon om hvem som har utført tjuveriet. Som regel får vi dette ved at en ansatt tar vedkommende på fersken, eller at de har videobilder av tjuveriet, sier stasjonssjef ved politistasjonen i Molde, Per Karsten Røv.

Butikksjefene forteller at de har blitt nødt til å gjøre seg kjent med lover og regler for borgerlig pågripelse, og hvorvidt de kan spørre om å få ransake mistenkte tjuver.

– Vi er klar over reglene, men det er ikke alle ansatte som tør å stoppe tjuvene fordi, sier Farstad.

Fjærli opplever det samme.

– Det er ikke alle som tør. Første gangen var jeg nok mer nervøs enn tjuven selv. I 99 prosent av tilfellene hvor jeg spør en kunde om å få se innholdet i sekken eller bagen, finner jeg noe som er stjålet. I de tilfellene hvor vedkommende ikke har stjålet noe, skjønner jeg at det er ubehagelig, sier han.

– God dialog med politiet

Til tross for at mye av arbeidet blir overlatt til de ansatte i butikkene, føler Fjærli at bistanden fra politiet er god og at anmeldelsene som leveres inn gir resultat.

– Responsen fra politiet er god.De kommer som regel med en gang vi ringer, sier han.

Bjørsvik er enig.

– Jeg føler vi har en god dialog med politiet, og at vi får innmari god hjelp, sier hun.

Blir prioritert

Røv sier at bistand i denne typen saker blir prioritert av politiet.

– Vi har prioritert å ha en kriminalvakt til stede hver dag som kan ta kontakt med dem som oppdager eller tar tjuvene på fersken, sier han.

Røv legger til at ansatte bør være forsiktig med å holde igjen tjuvene på butikken, men heller prioritere å skaffe identifikasjon på vedkommende.

Får lite igjen for anmeldelsene

Sjøl om anmeldelsene ofte kan føre til bøter eller strengere straff, føler Farstad imidlertid at de får lite verdi for å følge opp sakene.

– Vi vinner uansett ikke mye på anmeldelsene. Det er sjelden vi får igjen noe av det som er tatt, sier hun.

Varsler hverandre

Både Fjærli og Bjørsvik sier at det er mange gjengangere blant naskerne, og at de etter hvert kjenner igjen flere.

– Hvis jeg vet at en gjenganger er tilbake, ringer jeg gjerne rundt til andre butikksjefer i byen for å varsle de. Vi må få lov til å verne om butikkene våre. Skal jeg ha medfølelse for dem som gjentatte ganger stjeler fra butikken? Nei, de har jeg ikke sympati for, sier Bjørsvik.

Det er stor variasjon blant varene som blir stjålet, men øl er noe av det som er populært blant tjuvene. Foto: Patrick da Silva Sæther