Mari Kvien Brunvoll synger en hel del på Molde-dialekt i trioen Building Instrument. Det gjør musikken og uttrykket om mulig enda mer unikt og inderlig.

Hun har aldri sett noen grunn til å legge skjul på hvor hun kommer fra, og det er det da heller ingen grunn til. Hun er såvidt jeg har fått med meg den eneste som har entra scena under årets festival med medbragt ananasbrus - det vitner om tilhørighet, det!

Kurt Schwitters og Molde

Musikken vi fikk oppleve i den flotte lille salen i den nye museumsbygninga har så avgjort også lokal tilknytning. I stor grad var den henta fra bestillingsverket som Building Instrument uroppførte under fjorårets Ultima-festival i Oslo i forbindelse med åpninga av et permanent Kurt Schwitters-rom ved Henie Onstad Kunstsenter.

Tyske Schwitters levde i eksil etter at Hitler kom til makta, og i perioder bodde han på Hjertøya.

Unik trio

Musikken kom også ut på cd for noen måneder siden under tittelen "Kem som kan å leve". Den er intet mindre enn strålende, men som alltid - nesten i alle fall - så blir det noe ekstra med å oppleve musikk i levende live.

Sammen med Øyvind Hegg-Lunde fra Lærdal på trommer og perkusjon og Åsmund Weltzien fra Horten på synther og elektronikk, så utgjør Kvien Brunvoll på vokal, zither, elektronikk, perkusjon og ymse, et så originalt og velfungerende lite samfunn som vel ønskelig i en rekke grenseland. Om dette er pop, improvisert musikk, elektronika - og mye annet - har jeg egentlig ikke noe godt svar på, men det er overhodet ikke viktig. Det som er viktig er at de tre har makta å skape spennende lydlandskap som de er heilt aleine om og som gjør at jeg sitter ytterst på stolkanten for å få med meg så mange detaljer som mulig.

Så mye

Musikken er ofte sfærisk, ujålete, men sofistikert, sakral, stille, støyete, svevende, drømmende - den er så mye. Som Kvien Brunvoll synger i en av tekstene: "De e bare sånn de e" - som jeg har tillatt meg å gjøre litt om i tittelen.

Jeg har etterhvert fått oppleve Mari Kvien Brunvoll i flere sammenhenger, blant annet solo, sammen med gitaristen Stein Urheim og det store jazzensemblet Denada. Uansett hvor det skjer så dukker hun opp med sin egen helt umiskjennelige stemme - også med Building Instrument.