Nesten 900.000 kjøretøy kjørte gjennom Vågstrandstunnelen og over Tresfjordbrua første halvår i år.

Fem år før tida

Økt trafikk betyr økte bompengeinntekter. Nedbetalingstida for veganleggene var satt til 15 år. Nå kan det bli gratis å kjøre over brua og gjennom tunnelen mange år tidligere, bekrefter styreleder Roald Fiksdal overfor Romsdals Budstikke.

– Tallene jeg har fått, viser en formidabel trafikkøkning. Trafikkmengden er rundt 70 prosent høyere enn budsjettert. Da Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen ble vedtatt bygget, lå det til grunn 1.530 biler i døgnet over brua og 1.340 biler i døgnet gjennom tunnelen. Utover våren og forsommeren i år har trafikken vært mye, mye høyere, forklarer Roald Fiksdal.

– Hva innebærer det for bompengeselskapet når så mange flere kjører tunnelen og brua?

– Holder denne trenden seg, vil det innebære at brua og tunnelen blir nedbetalt lenge før tida. Bompengeperioden er satt til 15 år. Fortsetter trafikken på samme nivå som denne våren, kan det bli slutt på bompenger allerede om ti år. Det ville vært en fabelaktig situasjon for alle som bruker brua og tunnelen, sier Fiksdal.

Her er tallene

Tallene for trafikken over Tresfjordbrua måned for måned viser følgende tall for kjøretøy:

Januar: 43.000 kjøretøy.

Februar: 47.000 kjøretøy.

Mars: 57.000 kjøretøy.

April: 47.000 kjøretøy.

Mai: 57.000 kjøretøy.

Juni: 59.000 kjøretøy.

Tallene for Vågstrandstunnelen viser tilsvarende utvikling:

Januar: 38.000 kjøretøy.

Februar: 43.000 kjøretøy.

Mars: 53.000 kjøretøy.

April: 43.000 kjøretøy.

Mai: 54.000 kjøretøy.

Juni: 56.000 kjøretøy.

Bomstasjonene ved Skjegstad og på Skorgen i Vestnes viser at også lokaltrafikken øker: Fra 12.000 kjøretøy i januar ved Skjegstad til 16.000 kjøretøy i juni. Og for Skorgen: 31.000 kjøretøy i januar til 41.000 kjøretøy i juni.

– Da Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen ble bygget, ble det spådd at trafikkmengden ville gå ned på grunn av bompengene. De har absolutt ikke skjedd. Flere og flere kjører denne vegen. Det er bedre veg, og folk sparer tid. Vi aner et lykkelig prosjekt, sier styreleder Roald Fiksdal.

Styreleder Roald Fiksdal ser muligheten for at Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen kan bli gratis å kjøre om 10 år, dersom trafikkmengden holder seg. Foto: Olav Skjegstad