14. september i fjor åpnet Silje Holmgreen kles- og interiørbutikken Nuevo i Molde sentrum.

- Dette er en drøm jeg har båret på lenge. Det å starte for meg selv har jeg alltid hatt lyst til, sa Holmgreen til Romsdals Budstikke den gang.

Manglende omsetning fra start

18. juni i år, ni måneder senere, hadde butikken sin siste åpningsdag.

- Jeg merket at det var manglende omsetning helt fra starten av. Til og med på lørdager, som skal være den beste dagen, manglet vi av og til den nødvendige trafikken, sier Holmgreen.

Vanskelig plassering

Nuevo har holdt til i Storgata 49 i Outzen Strøket.

- Før åpningen tenkte jeg at plasseringen var god, da det lå i et nytt strøk midt i sentrum. Men så å si hver dag fikk jeg kommentarer fra kunder på at det var vanskelig å oppdage butikken. Det blir feil å si at plasseringen påvirket omsetningen, men jeg med min nisjebutikk har hatt problemer med å få inn den tilfeldige trafikken. En kjedebutikk som folk kjenner til ville kanskje ikke opplevd det samme, sier Holmgreen.

- Det at jeg startet i en vanskelig tid preget av nedbemanning og kutt, og at enkelte derfor har vært litt forsiktig med økonomien, har kanskje også hatt en påvirkning, legger hun til.

- Kjedelig å stenge

Holmgreen tror at selv om det finnes lignende, veletablerte butikker i byen, som for eksempel Mia Bao, er ikke konkurransen årsaken til at Nuevo gikk konkurs.

- Jeg fikk flere positive tilbakemeldinger fra de som var innom, men manglet rett og slett bare nok trafikk fra målgruppen jeg hadde sett for meg. Det er selvfølgelig svært kjedelig å stenge, men jeg hadde ikke nok kapital til å gå med manglende omsetning i lang tid.

Angrer ikke

Holmgreen minner om viktigheten av å støtte opp om lokale butikker.

- Folk vil ha et levende sentrum, men ikke alle benytter seg av tilbudene som finnes. Det er veldig synd. Det er vel ingen som vil ha et sentrum med tomme lokaler?

- Angrer du på at du realiserte drømmen?

- Det har vært en dyr erfaring, men jeg angrer ikke. Jeg har lært veldig mye, og føler at jeg sitter igjen med noe.

- Hva er planen fremover?

- Det har jeg ikke funnet ut av ennå. Jeg har ingen konkrete planer per nå. Jeg har jobbet med regnskap før, men det er ikke nødvendigvis denne veien jeg ønsker å gå videre.

- Kan det være at du starter opp på nytt?

- Jeg har ikke mulighet til det nå, men det kan være at jeg forsøker på et senere tidspunkt. Nå vet jeg hva jeg eventuelt kan gjøre annerledes, og har høstet erfaring som kan være verdifull å ha med videre.

Tøff konkurranse

Sentrumsleder Kristin Hammarbäch tror de største konkurrentene til butikkene i sentrum er netthandelen, større byer og utlandet.

- Hva tenker du om plasseringen til Nuevo? Er lokalet bedre egnet for kjedebutikker som folk kjenner til?

- Utleier har nok mer kunnskap enn meg om sine lokaler. Outzen Strøket er flott, med et stort mangfold. Konkurransen i dagens marked er tøff,kjede eller ei, men jeg tror at man har en god sjanse med de riktige produktene til riktig pris, sier Hammarbäch.

Knalløkning

Hammarbäch sier at tallene til Moldetorget viser en knalløkning, noe som tyder på at folk benytter seg av tilbudene som finnes.

- Ellers er vi snart i mål med et system for registrering av omsetningen til alle virksomhetene i sentrum, så da vil vi etterhvert se hvordan utviklingen er i byen. Det sier seg selv at hvis folk ikke benytter seg av tilbudene vi har, så forsvinner de på sikt. Dersom man vil ha liv i sentrum, må man bruke det som er der.

Takk for at du abonnerer på Romsdals Budstikke!