Det var i forbindelse med masteroppgaven i kulturstudier ved NTNU i Trondheim i 2012 at Silje Vereide analyserte tekster av Karpe Diem, Stella Mwangi og Samsaya ut fra kjønn og etnisitet.

– Jeg har alltid vært interessert i andre kulturer og særlig det afrikanske kontinentet. Kanskje kan det spores tilbake til mine besteforeldre, som var misjonærer, sier Silje Vereide, som også er opptatt av og hører mye på hip-hop-musikk.

– Karpe Diem har jeg hørt mye på. Jeg synes de har gode og interessante tekster. Det ironiske er jo at det var Karpe Diem som gjorde hip-hop-musikken mer norsk. Tidligere var det mer amerikansk hip-hop-musikk som dominerte, sier Silje.

Tusen tegninger

Silje brukte utdrag fra flere Karpe-tekster i oppgava, som «Kunsten å være inder», «Identitet som dreper» og «Tusen tegninger».

– Hvilke funn gjorde du?

– Karpe bruker ulike strategier  i hvordan de behandler kjønn og etnisistet. De plasserer seg som outsidere, og forhandler seg fram til en posisjon inne i varmen, eller til en «norskhet» om du vil.  Samtidig bruker de ironi og latterliggjøring, og utfordrer lytteren til å ta et standpunkt.

– Vil du kalle dem politiske?

– Jeg vil heller si samfunnsengasjerte, sier Silje.

Oppgava var ferdig for fire år siden, samme år som albumet «Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden» ble utgitt. Siden har rapgruppa sluppet tre singler fra den kommende plata Heisann Montebello.

– De nye låtene har jeg ikke studert, men de har mer brodd nå enn tidligere. De er tydeligere, sier Silje.

– Særlig låta Attitudeproblem har vakt reaksjoner. Karpe har blitt beskyldt for jødehets?

– Det kan jeg forstå. Og jeg synes det er riktig at det reageres og skapes debatt, sier Silje.

Norsk med minoritetsbakgrunn

Silje tror det er flere grunner til Karpes popularitet.

– Sangene handler om identitet, om å være ung og finne ut hvem man er. Det er hverdagslig og gjenkjennelig, også for nordmenn. Timingen er god; hip-hop har blitt dagens pop, og er mer akseptert som uttrykksform. De har bygd populariteten sakte opp. Og så er de utrolig gode live, sier Silje, som mener Karpe er en viktig stemme i samfunnet.

– De er ikke politikere, men mennesker med personlig kunnskap om et tema, sier Silje.

Til daglig jobber hun som flyktningekonsulent i Ørskog kommune, som bosetter nærmere 60 flyktninger med voksne og barn fra land som Sudan, Somalia og Eritrea. – De møter mange utfordringer. De fleste har lav kompetanse og utdanning, og skal tilpasse seg kunnskapssamfunnet der mye foregår digitalt på fremmed språk og dialekt, sier hun.

Nettopp noe av utfodringene ved å være midt mellom to kulturer synes hun Karpe Diem er flinke til å sette ord på.

– En tekst som Tusen tegninger oppsummerer det veldig godt. Om balansegangen unge mennesker med minoritetsbakgrunn sliter med. De skal være norske, samtidig som det forventes at de er tro mot egen kultur og verdier.

KARPE DIEM HØRER DU PÅ ROMSDALS-MUSEET FREDAG 22. JULI KL. 17.00

Takk for at du abonnerer på Romsdals Budstikke!

Silje Vereide fra Vestnes hører mye på hip-hop-musikk. Foto: Olav Skjegstad