Det er ikke lett å balansere et hektisk familieliv med jobb og dårlig tid. Det vet også interiørarkitekt Ingunn Alise Sørli. Å finne gode oppbevaringsløsninger for kundene er en viktig del av jobben.

- Å holde hjemmet ryddig i hverdagskaoset handler ikke bare om å stue alt bort i kasser og skap, det kan handle like mye om å rydde opp visuelt, sier Sørli.

Ikke strøkent

Sørli mener det er feil å tro at et ryddig hjem må bety at det er strøkent.

- Et hjem skal vise at det bor mennesker der med sine rutiner og personligheter. Hjemmet skal være din oase, ditt hvilested i en travel hverdag. Et sted du kan ønske gjester velkommen.

Selv liker Sørli å ha det ryddig i hjemmet, men takler fint litt uorden her og der. Og hun lider heller ikke av kronisk støv på hjerne.

- Hos oss er det en del skyvedørsgarderober i entré og gang, for å si det sånn, ler hun.

Sørlie har noen enkle tiltak for de som ikke vet hvor de skal begynne:

- Kvitt deg med det du ikke kommer til å savne. Det har du ikke bruk for. Det kan derimot andre ha bruk for, gi det gjerne til gjenbruk.

- Innfør et system hvor tingene har sine faste plasser. Da vil også barna etter hvert automatisk legge det på sin faste plass.

En ting av gangen

Er huset veldig rotet og ryddingen føles uoverkommelig så er det viktig å dele opp ryddingen i mindre deler, mener interiørdesigner Siw June Tangen fra Molde. Som småbarnsmor og med fulltidsjobb vet hun godt hvordan det er når hverdagsrotet truer med å ta fullstendig overhånd.

- Det er lett å bli handlingslammet når det koker som verst. Men ta ett rom av gangen. Ett rom per dag er lurt. Mange gjør den klassiske feilen at de skal ta alt på en dag. Det går sjelden bra. Husk at rot bygger seg opp over lang tid, og da trenger du også tid på å få ryddet opp.

Når ryddejobben er gjort og alt er på sin plass er det bare å gå i gang med den virkelige jobben – holde det ryddig. Og her har Tangen et viktig prinsipp:

- Kvitt deg med det som ikke er viktig. Ikke la prisen du betalte for en ting hindre deg i å kvitte deg med den. Selg det på Finn. Eller gi det bort. Fokuser på hva du bruker og hva som er viktig i dag. Forrige ukes reklame er ikke viktig i dag. Og for all del – finne en fast plass til nøkler nær ytterdøren. Det sparer deg for masse tid og frustrasjon.

Her er rådene du bør følge:

• Merk kasser og oppbevaringsbokser med innhold på oppbevaringssteder. Gjerne gjennomsiktige kasser slik at det  i tillegg er enkelt å se hva innholdet er.

• Ting man ønsker å gjemme unna som klær og sko som man bruker til daglig, kan «gjemmes» bak skyvedører og settes i skoskap i entréen eller gangen. Dette gir et ryddig inntrykk når man kommer inn døren, og gulvflater som er lette å gjøre rent. Det er like fort gjort å sette fra seg sko i skoskapet som å sette dem fra seg på gulvet.

• Ha system på oppbevaring og behandling av post. Gå forbi papiravfallsboksen på veg fra postkassen til huset – og kvitt deg med mest mulig før du går inn.

• Lag et enkelt system for klær som skal henges opp og som skal i skittentøyet – slik at også barna kan følge det.

• Sett inn i oppvaskmaskinen etter hvert måltid.

• Rydd opp en gjenstand hver gang du forlater et rom – utrolig effektivt.

Ellers kan man ta enkle grep visuelt for å  få et litt mer ryddig inntrykk:

• Samle samme grupperinger av bilder og lage veggcollage

• Fjerne overflødig møbler og pyntegjenstander som man egentlig ikke ønsker å ha stående fremme.

• Gruppere i fargeskala, for eksempel pynteputer, pledd og gardiner.

• Sette sammen pyntegjenstander som vaser og lysestaker i små grupper i stedet for å ha én og én spredd utover i  rommet.

• Lage egen dekorvegg/ collage  på f.eks. kjøkkenet med barnetegninger osv.

• Lyssette detaljer man ønsker å framheve.