Glisene var låvedørbrede i Eide i går. «Eide, den nye lottokommunen», sa mange da Gjensidige Forsikring meldte at de spanderer en flunkende ny brannbil til 4–5 millioner kroner.

Mottakeren skulle overrumples, og Gjensidigestiftelsen lyktes så godt at sjøl ordfører Egil Strand ikke visste noe. Han satt fast i møte om kommunereformen i Elnesvågen da «julenissepatruljen» ankom Eide rådhus.

Gir bort 350 millioner

Stiftelsen gir bort 37 nye brannbiler til en samlet verdi av 190 millioner kroner. 12 av dem er store mannskapsbiler, som Eides.

Mannskapsbil: Den nye mannskapsbilen til 4-5 millioner kroner. Oppdatert med siste nytt i utstyr, fem års sørvisoppfølging og utdanningfor mannskapene. Foto: Gjensidigestiftelsen

Kommunen får en topp moderne brannbil som skal tas i bruk i til høsten. Det blir i så fall før den nye brannstasjonen i Skjelvika står ferdig.

I forbindelse med selskapets 200-årsjubileet har den største eieren, Gjensidigestiftelsen, gitt folkegaven «Det store brannløftet» til en samlet verdi på 350 millioner kroner.

– Eide har vunnet i Lotto her?

– Nei, så tilfeldig har det ikke skjedd. Det var utfordrende å avgjøre hvilke brannvesen som skulle få nye biler. Vi fikk inn svært mange kvalifiserte søknader, men prioriterte de stedene hvor effekten av et nytt kjøretøy blir aller størst, sier Per Arne Bjørge i Gjensidigestiftelsen til Romsdals Budstikke.

Brannsjef Alf Magne Smørholm opplyser at det var en diskusjon blant de fem kommunene han er brannsjef i om hvilken det skulle søkes for. Det var enighet om at Eide trengte ny bil mest.

Sjelden fornying

Brannvesenet er et kommunalt ansvar, og mange norske kommuner har en anstrengt økonomisk situasjon. Med en prislapp på mellom 4 og 5 millioner kroner per mannskapsbil, investeres det i brannbil i gjennomsnitt hvert 15. år.

Siden forsikringsselskapets prosjekt ble offentliggjort i mars i år, er det kun 30 av 428 kommuner som ikke har søkt om å få tildelt én av de 12 store mannskapsbilene, de 24 framskutte enhetene eller den ene dykkerbilen som nå gis bort, forteller Bjørge.

Felles mal

Bilene bygges for første gang på felles mal. Fram til i dag har hvert enkelt brannvesen i stor grad sjøl spesifisert hvordan deres nye brannbil skal være utstyrt når ny bil bestilles. De 37 kjøretøyene som nå gis bort, blir for første gang bygd etter en felles standard.

En ekspertgruppe av Norges mest erfarne brannfolk har laget en omfattende spesifikasjonsliste som gjør at alle bilene har det nyeste og mest moderne utstyret som kan skaffes (se faktaboks). Dette vil også bidra til at brannfolkene som opererer kjøretøyet vil kunne arbeide raskere, sikrere og mer effektivt.

Styrker etaten

I Norge foretas det 200 utrykninger hver dag, og det brenner for ca. 4 milliarder kroner årlig. Brannbilen er et av de aller viktigste arbeidsverktøyene brannfolk har for å minimere skadeomfang og berge liv.

– Sjøl om ikke alle som søkte om nytt kjøretøy fikk ønsket innfridd, vil samtlige brannvesen i Norge gjennom «Det store brannløftet» styrkes. I tillegg til å dele ut 37 kjøretøy, får alle som har søkt, ulike utstyrspakker verd samlet 80 millioner kroner.

I tillegg investerer nå stiftelsen ytterligere 160 millioner i tiltak i kompetanseheving, forebygging og forskning og utvikling. I sum vil dette bidra til å heve beredskapen og kunnskapsnivået i etaten ytterligere, sier Unn Dehlen, adm.dir. i Gjensidigestiftelsen.

-----------------

– Jeg er helt skjelven, jeg

Brannmester Knut Jørgen Eide, som er sjef på Eide brannstasjon, vedgår villig at han ble sjokka da nyheten om den storslåtte gaven slo ned som en bombe mandag.

– Jeg er skjelven, dette er nesten som å vinne storgevinst i Lotto, kan jeg tenke meg, uttalte han til Romsdals Budstikke kort tid etter offentliggjøringen i de gamle stasjonslokalene i Eide sentrum.

Fikk applaus

Utrolig glad: – Dette er godt nytt, slår brannmester Knut Jørgen Eide fast, aldri så lite skjelven etter sjokknyheten om ny brannbil. Foto: Oddbjørn Harnes

Gjensidiges gavepatrulje steg over dørstokken til stående applaus ettersom brannsjef Alf Magne Smørholm hadde orientert like før om årsaka til at mannskapene var blitt innkalt med en halv times varsel. De aller fleste av styrken på 17 mann møtte opp og lyttet åndeløst til detaljene om «superbrannbilen».

«Superbrannbilen»

Brannsjef Alf Magne Smørholm takket på vegne av mottakeren. Han sa at det er sjelden han blir målløs. Men dette var en slik anledning.

– Det er artig å få «superbrannbilen» til Eide, sa han. Dette blir utstillingsmodellen som interesserte kan studere.

Han hadde hatt en finger med da søknaden ble sendt inn.

Som en lottokupong

Enhetsleder teknisk John Olav Gautvik smilte ekstra bredt da han fikk meldingen.

– Jeg visste at søknaden ble sendt, men at vi skulle få napp var noe jeg ikke trodde på. Det var litt sånn som når du kjøper en lottokupong og ikke tenker mer på den, forteller han opprømt.

Gleder seg

Brannmester Knut Jørgen Eide gleder seg til å ta i bruk det nye utstyret.

– Hva det betyr å få noe slikt? Det betyr utrolig mye. Vi får større motor og kan være raskere på plass. Det blir sikrere for mannskapene. Dessuten vil den nye bilen være klart mer brukervennlig enn den gamle.

Den gamle er en 1989-modell som ble kjøpt brukt fra Nederland rundt år 2000. Bilen har gjort jobben i mange år, men roper nå på utskifting.

Det samme med branngarasjen. Om noen måneder får Eide ny brannstasjon, der arbeidsforholdene blir kraftig forbedret.

Stor innsatsvilje

Brannmesteren sier at det frivillige brannvernet i Eide preges av stor stå-på-vilje.

– Karene er topp motivert for å gjøre en god innsats.

På grunn av kravene til responstid bor alle i Eide sentrum. Oppmøtetida er han ekstra godt fornøyd med.

– På dagtid kjører vi ut på 2–3 minutt. Nattes tid tar det kanskje et minutt lenger.

– Da er det ekstra fint å bli verdsatt på denne måten, sier Eide.

--

Takk for at du abonnerer på Romsdals Budstikke!