Breiere veg. Forbikjøringsfelt. Bedre framkommelighet. Ingen avkjørsler. Og mulig fartsgrense 90 kilometer i timen. Det er utsiktene den dagen ny E39 står ferdig mellom Lønset og Hjelset.

Trafikkfarlig veg i dag

Dagens europaveg 39 mellom Lønset og Hjelset, øst for Molde, er både trafikkfarlig og overbelastet deler av døgnet. Behovet er stort for å bygge ny E39 langs den 9,3 kilometer lange strekninga.

Romsdals Budstikke var med prosjektleder Iver-Ole Mittet i Statens vegvesens ressursavdeling for å få presentert planene om den nye E39.

Vestfra skal den nye E39 skille seg fra dagens E39 ved Lønset.

– Det må bygges et nytt kryss på Lønset. Det blir en enklere variant av et kryss, uten avkjøringsramper, men der trafikken går i kulvert under E39. Ingen trafikk skal krysse motgående kjørefelt. Sikkerheten blir høyt prioritert. I dag er det 90 avkjørsler mellom Lønset og Hjelset. Mange av avkjørslene har ikke sikten eller vinklene som kreves. Nyvegen blir uten avkjørsler, forklarer Iver-Ole Mittet.

Skjermer gardstun

Traseen nyvegen er planlagt langs, går høyere oppe i lia enn dagens riksveg.

– Vi har prøvd å legge vegen langs ei linje som skjermer flest mulig bolighus og gardstun. Kun på strekninga Mork-Hjelset blir noe dyrkamark berørt, sier Mittet.

Skogen kan drives videre

– Hvordan vil en ny veg berøre gardsdrift og skogsdrifta?

– Løsningen er å lage flere underganger for traktorer. Vegen klipper av eksisterende nett av skogsbilveger. Skogsvegene loser vil til under bruene over elver. Der blir det framkommelig, også for større maskiner som hogstmaskin. Der vil bli flere bruer, med lengder fra 12 meter til 58 meter. Brua over Mjelveelva blir den lengste.

Får tre kjørefelt

Nyvegen planlegges med slakke kurver. Vegen bygges for høyere hastighet.

– Det ligger inne i prosjektet å bygge vegen for hastighet på 90 kilometer i timen. Vegen blir bygget med midtdeler. For å sikre god flyt og framkommelighet, blir 8 kilometer av veglengden bygget med tre kjørefelt. Ett sted der to forbikjøringsfelt møtes, blir der fire kjørefelt. Ikke minst for utrykningskjøretøy er det avgjørende at framkommeligheten er god, forklarer Iver-Ole Mittet.

Flytter kryss på Hjelset

På Hjelset blir hovedkrysset flyttet cirka 250 vestover fra dagens Kristiansund-kryss. Selve krysset blir utformet med at E39 får i ei 90 meter lang bru. Under blir det ei ellipseformet rundkjøring. Egentlig blir det ei stor og ei lita rundkjøring like ved hverandre. Trafikk til og fra sjukehusområdet på Opdøl skal gå gjennom både den store og den lille rundkjøringa.

– Ny E39 vil delene Hjelset i to. For å bøte på det, legger vi E39 i en miljøtunnel i 100 meters lengde. Oppå miljøtunnelen vil dagens Øverbygdveg gå.

– Hvor mye sparer trafikantene i kjøretid mellom Hjelset og Lønset når ny E39 står ferdig?

– Våre beregninger viser innspart kjøretid på ett og et halvt minutt. Men det er ikke redusert kjøretid som er hovedhensikten med vegen. Viktigst er å bygge en veg med mye bedre sikkerhet, og som sikrer bedre framkommelighet. Ikke minst gjelder det for utrykningskjøretøy. Vegen vil godt klare å ta unna en trafikkmengde på 8.000-9.000 biler i døgnet, sier Iver Ole Mittet.

Prislappen på vegen? Vegvesenets kalkyler tilsier en pris på rundt 1,1 milliarder kroner.

– Med nytt sjukehus på Hjelset vil trafikken på E39 mellom Hjelset og Molde øke fra rundt 6.000 til 8.000-9.000 kjøretøyer i døgnet. På Lønset (bildet) skal det bygges avkjøring, og trafikken skal følge en øvre trasé fram til Hjelset, opplyser prosjektleder Iver-Ole Mittet i Statens vegvesen. Foto: Bjørn Brunvoll