«Dagene fra 22. til 30. april 2016 vil gå over i Grande-historien som den mest spesielle og begivenhetsrike uka i vår 62 år lange historie» skrev bedriften på Facebook i helga. Da hadde de blitt tildelt Norsk Trevares hederspris «Det gylne sagblad» inder landsmøtefesten i Bergen, bare få dager etter at de også hadde mottatt to priser for Hlín-kroken, årets produkt og Merket for god design.

Begrunnelse

Slikt blir det kakefest av, så mandag morgen inviterte daglig leder, Torbjørn Hjelden, alle ansatte til kantina. Til stede var også direktør i Norsk Trevare, Ivar Horsberg Hansen for å lese opp begrunnelsen for den siste av prisene.

– Bedriften skiller seg ut, sa han, og leste videre opp følgende begrunnelse for at Innfjords-bedriften var den som denne gang ligger foran 304 andre medlemsbedrifter i organisasjonen – og er beste trevarefabrikk i 2015: «Bedriften har tatt et tydelig valg når det gjelder å satse på produksjon i Norge. Bedriften har mer enn 60 års historie, og har en god lønnsomhet. I 2015 leverte Grande sin desidert største ordre med totalleveranse av møbler og interiør til 360 hybler til Ungdoms-OL på Lillehammer. Grande har svart på markedets ønske om å levere digital informasjon, og har tatt jobben med å generere møblene som BIM-objekter. Når det gjelder produktutvikling jobber bedriften tett med møbel- og industridesignere for å finne funksjonelle, gode løsninger for kunden. Bedriften har siden 1998 jobbet bevisst med miljøarbeid, og ble i 2009 den første bedriften i Rauma som fikk sertifisering som Miljøfyrtårn. Fornyelsen av dette er gjennomført løpende, og senest i 2015. I tillegg er bedriften medlem av Grønt Punkt Norge AS. Bedriftens verdier: På høgget, sjå og bli sett etterleves blant annet som utstiller på Designers Saturday i Oslo, mye pressedekning og aktivitet på sosiale medier.»

- Lever ikke av priser

Hansen sier til Rbnett at det er ganske unikt at en bedrift får tre priser på tre dager, særlig når de er uavhengige av hverandre, og to av prisene er for produkt og denne siste er for bedriften som helhet.

Daglig leder, Torbjørn Hjelden, måtte motvillig være den første til å skjære seg et kakestykke, men fikk fort selskap av flere av de 34 ansatte bedriften nå har.

Hjelden er ikke lite stolt over utmerkelsen Det gylne sagbladet, men tenker ikke hvile på laurbærne.

- Dette er en høghengende pris vi er veldig stolt over, men man lever ikke av å motta priser. Vi må jobbe steinhardt hver dag, sier han.

Lagt merke til

At prisen er nok en viktig brikke for å bli lagt merke til i mylderet er han klar på. Og det å bli lagt merke til har vært en viktig del av verdiene til bedriften de siste to årene. De er aktive på Facebook – og flinke til å huke tak i pressen når det er «noe å skrive hjem om».

– Vi var litt mer beskjedne før, smiler han.

Påskriften «På hugget, sjå og bli sett» pryder marspipankaka. Også i retning kundene gjelder det å være på hugget.

– Det er viktig å fikse ting. Man må vise hva man er god for, fastslår Hjelden, som i likhet med Norsk trevare-direktøren trekker fram de ansatte:

– Vi har mye flott utstyr og teknologi, men vi trenger dem som kan betjene dette også.