– Jeg begynner alltid mine fotografier med å lese litteratur. Forfatter Tove Nilsen er opptatt av å se, det oppdager du i begynnelsen av alle hennes romaner. Litteratur og foto har mye til felles. Begge deler handler om å se verden og mennesker rundt oss, sier Morten Krogvold og legger til:

– I dag har det blitt så lett å fotografere. Og fotografering utvikles i stadig større grad mot historiefortelling. Det handler om å involvere seg, sier Morten Krogvold, og bruker nok en gang Tove Nilsen som eksempel.

– Hun har sagt det til Edvard Hoem, at hun aldri har lært så mye om litteratur som da hun var på Nordic Light!

Store navn

Den kunstneriske lederen for fotofestivalen Nordic Light er på plass i Kristiansund i forbindelse med åpning av årets festival onsdag. Nå haster han fram og tilbake i Konsul Knudtzonsgate 4 med kalenderen og anropsloggen full, og viser stolt fram gallerivegger med foto fra navn som Giacomo Brunelli, Anders Petersen, Jerry Uelsman og Tine Poppe.

– Har du foreslått et samarbeid for Bjørnsonfestivalen?

– Ja, jeg nevnte det vel da jeg var i Molde under Bjørnsonfestivalen for tre år siden. Men det ble med det, sier Krogvold og stopper opp foran den kjente fotoserien til Anders Petersen, tatt på Café Lehmitz i Hamburg, der prosituerte, transvestitter og narkomane holdt til.

– Se her! sier han og peker.

– Hvordan tror du at du får ta slike intime bilder? I et slikt miljø? Jo, ved å arbeide lenge og iherdig. Få tillitt. Og legge sjela di i det. Noen fotografer er krigere, vet du, sier Krogvold.

Foto som kunstinvestering

Mer enn et tiår har gått siden Morten Krogvold og Lars Liabø, styreleder i festivalen, en sein kveld etter et glass rødvin, kom på at de ville lage fotofestival.

– Jeg sa at jeg var med, hvis vi skulle lage verdens beste festival. Og det har vi blitt. Det mener jeg, altså. Ikke i størrelse, men i program. Vi har alle de store navna her. Fotografenes Bob Dylan og Bruce Springsteen, om du vil.

– På hvilken måte har fotoverdenen utviklet seg på de 11 årene?

– Fotografiet angår folk. Fordi det tas så mange bilder, skapes det en nisje for kvalitet. Rike kinesere og russere er også med på å presse prisene for fotokunst opp. Dersom du treffer, kan fotokunst være en god investering i dag, sier Krogvold.

– Hvorfor trenger vi fortsatt Nordic Light?

– Det tas 900 milliarder bilder i verden i løpet av et år. De fleste får vi aldri se. Men det handler om et grunnspråk vi ellers lærer lite om. Nordic Light løfter fram fotografiet som visuell kommunikasjon. Jeg må klype meg litt i armen over at vi får til dette i Kristiansund, sier Krogvold.

Bjørnsonfestival-sjef Johild Kosberg Bredin sier hun gjerne snakker med Morten Krogvold om et samarbeid neste år.

– Alt som kan styrke kulturaktørene i fylket er av det gode, så lenge man har en klar intensjon med samarbeidet, sier Kosberg Bredin.

Hilde Carling begynte å fotografere som 47-åring og har Morten Krogvold som mentor. Nå er hun Directors Choice på fotofestivalen med utstilling og foredrag til prosjektet «Please Do Not Disturb». – Alle har et forhold til stuepikene. Men hvem er de egentlig? Det har jeg forsket på. Og jeg er ikke ferdig. For dette handler om selve livet, sier Hilde Carling. Foto: Vera Henriksen