Fysioterapeut Svein Harald Larsen (65) på Åndalsnes har en bil som ingen andre har. Definitivt ikke helt A4. I vognkortet står det at det er en Toyota Jeep personbil fra 1967 med fire seter. Men på rattet står det Honda. En påminner om å ha hånda på rattet. Bilen er så rar og kul og original at man bare må le av synet. Bare mens vi intervjuet Larsen en halvtimes tid mandag morgen, kom det tre storøyde personer bortom for å kikke nærmere på det fantastiske klenodiet fra Filippinene.

– Å du brenne kor tøff den e! Steike for en artig bil! Jeg har aldri sett noe lignende. Himmel og hav, hva er dette for noe? undret Johan Johansen, sunnmøring bosatt på Åndalsnes, på da han kom forbi.

Stoppeffekt

– Slik er det med alle. Samme hvor jeg stopper opp med denne bilen, så kommer folk bort. Den har en nesten magnetisk tiltrekkingskraft. Det var en kar som sa til meg at om jeg hadde tatt litt betalt for hvert bilde som er tatt av denne bilen, så hadde jeg vært en holden mann. Jeg kan bekreftet at min filippinske Jeep er et yndet fotoobjekt. Det virker som om bilen er en rullende gledesspreder. Det er den definitivt også for meg, sier Svein Harald Larsen.

Håndlaget

Den spesielle Jeepen er håndlaget i rustfritt stål, og så dagens lys i en bakgård på Filippinene, ifølge Larsen. Det var åndalsnesingen Kjell Sødahl som i sin tid importerte den rare bilen til Norge. Det var i 1998, ifølge vognkortet.

Sødahl har vært mye på Filippinene og er der jevnlig fortsatt. Men bilen skiftet eier i 2011. Svein Harald Larsen synes han har fått mye moro for pengene.

– Det var en voldsom interesse for denne bilen, men jeg fikk tilslaget til slutt. Kjell syntes også at det var kjekt at bilen fortsatt blir på Åndalsnes. For meg er det en sommerbil, en bil som barnebarna elsker. Kona kaller den for «tivolibilen». Når vi kjører turer til Trollstigen og Trollveggen, så viser det seg at også bilen er en turistattraksjon. Noe slikt har de ikke sett før.

Bilen veier bare ett tonn og har en 1,5 liters bensinmotor som yter 114 hk. Det er bilens ramme som er fra 1967, motoren er trolig fra 80-tallet, ifølge eieren. Han synes bilen er helt grei å kjøre, og den takler Trollstigen meget bra. Men Svein Harald Larsen legger neppe ut på langtur. Den filippinske jeepen er en bil for kortreise opplevelser.

Hatt mye rart

– Jeg har hatt både A-Ford, Volga og 2CV tidligere i livet, så jeg har en viss erfaring med biler som ikke er helt vanlige. Nå er jo dette kun familiens nummer tre-bil, men den definitivt mest sjarmerende og den artigste å kjøre. Jeg blir i godt humør av å se på bilen og av å kjøre tur med den. Når barnebarna kommer med toget, så er det et krav at de må hentes i denne bilen. Det er rett og slett stas, sier 65-åringen.

– For øvrig er det ikke varmeapparat i bilen. Slikt er nokså unyttig på Filippinene. Men jeg fikk satt inn en termostat. Og har ellers fulgt opp bilen ganske godt. Rust blir aldri noe problem, men det er jo deler under som må passes på, sier Larsen.