De siste årene har vært utfordrende for Moldejazz. 2014 ble et katastrofalt dårlig år, med et underskudd på 3,7 millioner kroner. 2015 skulle bli året der festivalen begynte arbeidet med å jobbe inn minus til pluss. Til tross for kunstnerisk suksess, førte avlyst konsert på museet til et varslet underskudd også for 2015. Så vedtok Stortinget å legge ned knutepunktordningen, og overføre 14 av 16 festivaler til Kulturrådet fra festivalåret 2017. Hva det vil bety for framtida – og om Moldejazz nå må forvente redusert offentlig støtte – skal Kulturrådet gi svar på i løpet av våren.

Etter endt festival i fjor gikk styreledelsen raskt ut med sin analyse. Allerede på pressekonferansen 20. juli åpnet daværende styreleder Torgeir Dahl for å droppe museet som scene, samt utvide Alexandraparken slik at den kan romme 2.000 – 3.000 mennesker. Samtidig ble en strategiprosess om vegen videre for Moldejazz, nå uten Romsdalsmuseet, og snart uten knutepunktstøtte, bebudet.

–  I slutten av september skal vi ha en strategisamling, der vi ser på vegen videre, sa styreleder Willy Jarle Loftheim til Romsdals Budstikke i august. – Vi vil utvikle det vi startet med i 1961, og avslutte det vi begynte på i 1989, med de store museumskonsertene – samtidig som vi bevarer folkefesten, sa Solli samme måned.

Deretter fulgte en god nyhet. En redningsaksjon ga festivalen 6 millioner kroner i friske midler – 4,5 millioner fra GassRor, 1 million fra fylket og resten fra næringslivet. Nyheten ble presentert midt i november. Styreleder Loftheim opplyste samtidig at resultatet av festivalens strategiarbeid kunne forventes i slutten av november.

Siden da har Romsdals Budstikke gjentatte ganger forsøkt å få vite den nye strategien – og hvorfor arbeidet drøyer ut i tid – uten å lykkes. Vi har blitt lovet svar ved flere anledninger, men disse har blitt skjøvet fram i tid. Siste henvendelse ble gjort til styreleder Loftheim denne uka. «Strategisk plan ble vedtatt i styremøte 14. desember. Planen skal presenteres i en samling med sentrale medarbeidere nå til helga», skriver Loftheim i en sms. Han ønsker ikke å svare på spørsmål – men henviser til Hans-Olav Solli «over neste helg» for mer detaljer.

Hvorfor ønsker ikke Moldejazz – en festival som i 2015 mottar 17 millioner kroner i offentlig støtte – å fortelle folk, og sitt publikum, om hvilke veivalg som er vedtatt i styret – og om hva slags festival vi kan forvente oss i 2016? Hvorfor velger festivalen en strategi der de først informerer sine frivillige 50-60 nøkkelpersoner, før de som faktisk skal planlegge sommeren, kjøpe festivalbilletter og skape folkefesten?

Vi er snart midt i februar. Moldejazz burde for lengst vært på offensiven. En strategi handler ikke om hvilken artist som skal spille på hvilken scene. En strategi skal være noe mer. En visjon. En ambisjon. Og overordnede tanker om identitet, til en festival som er i endring, og som mange føler sterk tilhørighet til.

Det er uhyre viktig at Moldejazz kommuniserer hva og hvem de skal være i framtida. Nå.