Mitt første møte med Norges største bidrag til verdenslitteraturen fant sted i noen av mine mest minneverdige skoletimer på Molde gymnas i 1967. Da gjennomgikk norsklæreren vår, Otto R. Grüner, hele Peer Gynt for klasse 1 Ea. Han krydret undervisningen med kommentarer og forklaringer som gjorde  norsktimene til en festforestilling.

Uforglemmelig

Skoleutgaven av boka har jeg fremdeles i bokhylla, og på mange av sidene tar mine håndskrevne notater av Grüners kommentarer nesten like mye plass som Ibsens tekst. Jeg glemmer ikke bukkerittet, bryllupet på Heggstad, bruderovet, Dovregubbens hall, mor Åses død, prestens tale og knappestøperen. Jeg husker også godt at jeg i min kvinnepolitiske korrekthet lot med provosere av Solveigs selvutslettende tålmodighet med «drittsekken» Peer! Ja, jeg mener fremdeles at hun burde ha kastet han på dør i stedet for å synge Solveigs sang ved stykkets slutt!

Uten disse inspirerende minnene fra timene med en av mine favorittlærere, ville jeg neppe ha dratt flere turer til det årlige Peer Gynt-stevnet ved Gålåvatnet, og til flere andre teaterscener for å oppleve ulike tolkninger av dette fargerike og underlige teaterstykket.

Heller ikke ville jeg ha fulgt nysgjerrigheten min, og stoppet på Hellesylt for å se hva som skjuler seg bak skiltet som forteller om Peer Gynt-utstillinga. Siden har jeg vært der flere ganger, og her her er forklaringa:

Oddvin Parr

Det viser seg at bildekunstner og treskjærer Oddvin Parr (1933 – 2010) fra Hellesylt på Sunnmøre har latt seg inspirere av Peer Gynt. Han begynte sin utdannelse som treskjærer i Molde som 17-åring. Deretter fortsatte han i privat lære hos en treskjærer i Lånke ved Stjørdal i  Nord-Trøndelag. Etter militærtjenesten, der han utmerket seg med å lage modeller av kjøretøy og våpen til bruk i instruksjon og opplæring, dro han hjem til Parr for å hjelpe foreldrene med gardsdrifta.

Utvikling som kunstner. Der fikk han sin egen snekkerbod og fortsatte med treskjæring. Han begynte i det små med gjenstander og møbler for privatpersoner, men etter hvert ble oppdragene større og han utviklet seg til en kunstner som gjorde oppgaver av større format. I tillegg til mange store utsmykkingsverk for kirker i Synnylven, Austevoll, Nesset og ikke minst Borgund kirke i Ålesund, er det de store bildene med scener fra Peer Gynt som ble hans største kunstneriske verk.

Livsverket

Han brukte 13 år på å fullføre de 11 bildene utskåret som trerelieff. Hele denne imponerende samlinga er utstilt ved kunst- og kultursenteret Peer Gynt-galleriet på Hellesylt, som ble åpnet i 2002. Her kan du blant annet oppleve kunstnerens bildetolkninger av den praktfulle første akt der Peer prøver å få sin mor til å tro at han har ridd på en villreinsbukk over Besseggen, bryllupet på Hægstad, Dovregubbens hall, Mor Åses død, kampen mot Bøygen, det dramatiske forliset i siste akt og sluttscenen der den aldrende Peer kommer heim og møter Solveig som har brukt livet sitt til å vente på han.

Utstillinga kan oppleves med Edvard Griegs originale musikk og en 35 minutt lang film med skuespilleren Dennis Storhaug, kjent for sin rolletolkning av Peer Gynt på utescenen ved Gålvatnet.