Fredvig-Erichsen er daglig leder i FAFE Transport og formann i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Møre og Romsdal.

Det var han som fikk «bekymringsmelding» fra en av sine sjåfører på morgenkvisten tirsdag. Og da begynte snøballen å rulle i forhold til Fjord1, som hadde startet det nye året med å ta seg for godt betalt for biler med lengde fra 10-12 meter.

Nær 20 prosent

– Sjåføren min i Surnadal hadde lagt merke til en voldsom prisøkning i forhold til i fjor. Han tok ferja fra Kvanne til Rykkjem. Det var snakk om en økning fra 336 kroner til 424 kroner på taksten for full pris. 88 kroner opp er en økning på nær 20 prosent, som var vesentlig mer enn det lille momshoppet fra 8-til 10 prosent som var varslet. Jeg ringte direkte til Fjord1 i Florø, men ble ikke imponert over måten min varsling ble håndtert på, sier Finn André Fredvig-Erichsen til Romsdals Budstikke.

Han fikk etter hvert beskjed om at det hadde oppstått en datafeil som medførte for høg takst for akkurat denne bilgruppen over hele fylket, i tidsrommet 1. til 5. januar. Feilen ble rettet opp samme dag som Fredrig-Erichsen tok tontakt med Fjord1.

Stor flåte

– Fjord1 har ei veldig stor flåte, så her er det snakk om betydelige beløp for ganske mange kunder med mange biler, selv om det er snakk om kun få dager. Jeg fikk beskjed om å ta vare på billettene og dokumentere det vi har betalt for mye. Vi har 30 biler. Jeg ga klar beskjed om at jeg kommer til å sende inn en faktura, men jeg tenker på informasjonen til alle andre som har betalt for mye. Kundene må jo bli opplyst om at de har betalt for mye, selv om det bare er snakk om fem dager, sier Finn André Fredvig-Erichsen.

– Totalt sett vil jeg anta at Fjord1 har tatt inn ganske mye mer penger fra transportbransjen enn de egentlig skulle ha gjort.

La ut melding

Han hadde forventet at Fjord1 la seg flat umiddelbart og kontaktet media med pressemelding, men det skjedde ikke.

Først onsdag ettermiddag, etter at Romsdals Budstikke kontaktet Fjord1 i Florø, ble det lagt ut en melding om feil takster på selskapets egen hjemmeside. Det viser seg at de har tatt betalt for 12-14 meter av biler som hører til i lengdeklassen under.

Provoserer

– Jeg synes det er kritikkverdig av Fjord1. Det provoserer meg at de tar så lett på en feil som denne. For andre vegen er det ganske rigid. Jeg kjøpte en lastebil som viste seg å være 11 centimeter for lang i forhold til bestillingen, ved en feiltakelse fra fabrikken. Men det skal jeg love deg ble tatt alvorlig opp på ferja. Her ble det kontrollmåling med laser og opp ei takstklasse umiddelbart, med varsel til andre ferjer om denne bilen. Jeg mener Fjord1 hadde trengt konkurranse, sier Finn André Fredvig-Erichsen.

Storbruker

Han sier at de fleste store transportfirma som kjører fast i fylket, også har storbrukeravtale med 30 prosent ferjerabatt.

– Uansett blir det altfor dyrt. Og så er det nok mange som har betalt med vanlig ferjekort eller med kort/kontanter. Fjord1 bør vise seg ytterst sørvisvillig og refundere hver krone som er betalt for mye. Det var godt at min sjåfør fulgte med i timen og fikk satt en stopper for denne feilen, fastslår han.

----

Fjord1: – Vi har gjort ei stor tabbe

Fjord1 legger seg flat og er glad for at feilen ble oppdaget såpass raskt.

Onsdag ettermiddag ble det lagt ut ei melding om «feil i takstar i Møre og Romsdal» på hjemmesida til Fjord1. Der opplyses det om at ferjeselskapet har brukt feil takst i billettsystemet på kjøretøy fra 10-12 meter, i perioden 1. til 5. januar. Det presiserer at feilen gjelder ferjene i Møre og Romsdal. Kunder som har betalt for mye bes kontakte billettering@fjord1.no for å få refusjon. Kunder som betaler med storbrukerkort vil bli fakturert riktig pris, påpekes det.

– Vi har ikke fått inn salgstallene fra billettmaskinene for dagene med feil ennå, så vi er ikke helt sikre på omfanget. Men erfaringsmessig er det et veldig begrenset antall kjøretøy i denne lengdegruppen på denne tida av året. En stor del av disse kjøretøyene betaler også med storbrukerkort, der vi sender faktura en gang i måneden. For disse vil vi korrigere prisene før vi fakturer. Vi skal også henge opp oppslag i ferjene som er berørt, sier Lars Inge Myklebust, leder billettering i Fjord1 AS.

– Vi ble dessverre ikke klar over feilen før tirsdag morgen. En kunde hadde oppdaget at det var noe som ikke stemte. Vi fikk rettet opp feilen i løpet av en time. Jeg innrømmer glatt at vi har gjort ei stor tabbe, men heldigvis er neppe omfanget stort. Fjord1 vil selvfølgelig refundere mellomlegget til alle som har betalt for mye. Det er bare å sende oss en e-post for de som ikke bruker storbrukerkort.

Han er litt usikker på om det burde vært lagt ut ei pressemelding umiddelbart etter at feilen ble oppdaget.

– Det får vi se på internt, sier Myklebust.