RAUMA: De høge besøkstallene ville ført Romsdalseggen inn på 10-på-topp-lista over Norges mest gått fjellturer. Nå tyder mye på at Romsdalseggen får en lang veg å gå før de er på toppen.

Bommet til tusen

«Et sted mellom 30.000 og 40.000 fra inn- og utland har tatt en av de tre turene med forskjellig vanskelighetsgrad over Romsdalseggen», opplyste reiselivsledelsen i Rauma og selskapet Møre og Romsdal Reiseliv.

Tallet førte Romsdalseggen inn på åttende plass  på lista over de 10 mest populære fjellturene i Norge.

Nå viser det seg at tallene har vært alt for optimistiske. En omfattende telling i år,  gjennomført fra 5. juni og fram til viser at det reelle tallet er vel 14 000 besøkende.

Prognosebom

– Tallene vi opererte med var et anslag basert på solgte billetter til busstransport, parkering og bruken av vegen i Vengedalen, sier daglig leder i Rauma Reiseliv og Handel, Hilde Gråberg Bakke.

– Nå viser det seg at vi har gått ut fra tall som er vesentlig høgere enn det reelle tallet.

–Hva synes du om de nye tallene?

– Det er tall som forundrer oss litt, men det er riktige tall, og da må vi forholde oss til dem.

Treg sesongstart

– Nå har det riktignok vært en dårligere sommer i år enn i fjor. Med sein snøsmelting og dårligere vær enn i 2014. Men vi hadde en mistanke om at tallene var lavere enn det anslaget reiselivsnæringa har operert med. Derfor bestilte vi en telling som skulle utføres av Statens Naturoppsyn, sier Helene Rødseth, daglig leder for Nordveggen AS.

– Målingen er ikke avsluttet ennå. Vi gjennomfører denne ut måneden. Men vi regner med at det ikke kommer til å endre seg vesentlig fra de tallene vi har nå, med vel 14.500 turgåere over fjellet.

– Vi har plassert telleren slik at det nå skal være svært liten feilmargin, sier Thomas Rødstøl i Statens Naturoppsyn.

Naturoppsynet har også startet tellinger for antall fotturister fra Trollstigen til Stabbeskaret.

Optimismen

– Hvordan kunne tallene bli så feil som de ble for Romsdalseggen?

– Vi hadde prognoser som har vært for optimistiske. Det kan tyde på at enkelte som dro til Vengedalen hadde andre mål for turen enn Romsdalseggen. For eksempel en tur til Litjefjellet eller et opphold i Vengedalen, sier Gråberg Bakke.

– Hvor viktig er det å være på topp-10-lista i Norge?

– Det er alltid viktig å være på slike listetopper. Men Romsdalseggen ble også etablert for å være en sesongforlenger for reiselivet. Det var mål har vi oppnådd. Vi har hatt 11 prosent økning på busstrafikken til Vengedalen og det kommer rapporter om økning i antall gjestedøgn hos overnattingsbedrifter og for serveringsbedriftene.

En suksess for framtida

– 14000 besøkende er også gode tall og vel verd å bygge videre på. Med tanke på at markedsføringen av Romsdalseggen har ikke pågått i mang år, så har Romsdalseggen vært en suksess. Det er sjølsagt alltid en avveining mellom å jobbe for høge tall og det å gi gjestene av god turopplevelse og ikke følelsen av å gå i kø, sier Roar Harsvik som er reiselivssjef i Visit Nordmøre og Romsdal.