Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes blir for kostbar å bygge om til elektrisk bane. I stedet kan en ny type tog, drevet av hydrogen, bli framtidsløsningen for Raumabanen.

– Spennende utvikling

Jernbaneverket har lagt fram en ny strategi for utvikling av togstrekninger som ikke er elektrifisert. Raumabanen er blant disse strekningene.

– Raumabanen er trukket fram av Jernbaneverket som en strekning som ikke blir elektrifisert. Det er fullt mulig å se for seg Raumabanen som en strekning der hydrogendrevne tog kjører, sier daglig leder Carl Åge Bjørgan i Alstom til Romsdals Budstikke.

Alstom er et internasjonalt konsern med hovedkontor i Paris. Alstom leverer løsninger til transport på skinner. Selskapet har 32.000 ansatte.

– Vi har inngått avtale med fire delstater i Tyskland om levering av et 50-talls togsett drevet med hydrogen. Det pågår en teknologisk spennende utvikling, og leveringen av hydrogentogsett skal etter planen skje fra 2018 og utover, opplyser Carl Åge Bjørgan.

Slipper ut vanndamp

Hydrogendrevne tog vil ha nullutslipp av gasser som dieseldrevne tog har. Togene har hydrogentanker på taket. Når hydrogen blandes med oksygen, skjer en brenselsreaksjon som gir energi. Utslippet til luft fra et hydrogentog er vanndamp.

– Teknologien med å bruke hydrogen som energibærer, er kjent, blant annet fra biler og busser. Men den har hittil ikke vært benyttet i tog. Vi er først ute med å komme opp med hydrogendrevne togsett, forklarer Bjørgan.

– Hvilke strekninger egner hydrogendrevne tog seg best for?

– Jeg kan tenke meg strekninger på inntil 500 kilometer. Det avhenger av hvor stor hydrogentank toget har.

– Blir det billigere å ha hydrogendrevne tog på ei strekning sammenliknet med elektriske tog?

– Ikke noe er dyrere enn å elektrifisere en bane. Totaløkonomien med hydrogendrevne tog vil være besparende, både sammenliknet med investeringskostnadene for å bygge om en bane til elektrisk, og i et miljøperspektiv med tanke på utslipp.

Utprøvingen starter snart

Konsernet Alstom er velkjent med tog i Norden. I Sverige har Alstom levert mer enn 300 tog. I Danmark har selskapet levert signalsystemer.

– Når kan det være realistisk å se hydrogendrevne tog, for eksempel på Raumabanen?

– Utprøving av hydrogendrevne tog i Tyskland vil skje fra 2018. Dersom Norge ligger et par år etter, kan det være aktuelt å ta i bruk denne typen tog i perioden 2020-2025, sier daglig leder Carl Åge Bjørgan til Romsdals Budstikke.

Utprøvingen av nye, hydrogendrevne tog i Tyskland fra 2018 kan åpne for hydrogentog på strekninger som ikke er elektrifisert, sier daglig leder Carl Åge Bjørgan (t.h.) i konsernet Alstom. Her viser Bjørgan fram nye togprodukt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under Jernbaneforum på Lillestrøm 15. mars 2016. Foto: Richard Nergaard