ÅLESUND: – Byenes prosjekt for å bygge gang- og sykkelveger og bedre kollektivløsninger har havner i en sekk som Møre og Romsdal fylkeskommune kaller bypakker. Disse bypakkene har fylkeskommunen omtrent ikke bevilget penger til. Vi kan ikke vente de neste 10–12 åra uten at noe skjer med trafikktiltak i byene i fylket, sier ordfører Torgeir Dahl (H) i Molde til Romsdals Budstikke.

De tre byene er enige

Dahl er også medlem av fylkestinget. Der sitter også Ålesunds ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap). Og Kristiansunds gruppeleder Bjarne S. Else (Ap). Alle tre byrepresentantene er enig om at tida nå er inne for at fylkeskommunen bidrar med penger til trafikktiltak i byene skjer det heller ikke noe med byenes trafikkprosjekt.

Fylkeskommunen har lagt inn en rekke prosjekt som angår gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak og kollektivtiltak inn i de store samferdselspakkene kalt bypakker. Og håpet at staten ville komme med penger til bypakkene. Når det ikke skjer,

– Kommer ikke videre

– Så lenge det ikke bevilges penger, kommer vi ikke videre med trafikktiltak i byene. I Kristiansund har vi ligget på vent siden 2015. Alt har stoppet opp. Trafikkproblemene vokser oss over hodet; enten det gjelder biltrafikk eller mjuke trafikanter, forteller Bjarne Elde fra Kristiansund.

For Kristiansunds del er det særlig innfartsvegen som skriver etter forbedring. Statens vegvesen tok i sitt handlingsprogram initiativ til å starte diskusjonen om innfartsveg- løsning.

Mange års ventetid

I Nasjonal Transportplan, som Stortinget vedtok før sommeren i år, ligger det inne at Ålesund skal få midler til trafikktiltak i løpet av de første fem åra. Molde skal komme med de siste seks åra av planen, altså fra 2023 til 2029. Kristiansund er satt helt på vent.

– Vi forventer ikke at byene får mer enn distriktene, men byene må få sin rettmessige del av pengene fylket har til trafikktiltak. Det finnes planer om gang- og sykkelveger, bedre vegløsninger for kollektivtrafikken. Men det trengs penger, og fylkeskommunen har de siste åra ikke prioritert hvilke prosjekt det haster mest med å få løst. Det er denne virkelighetsorienteringen vi vil at fylkestinget tar tak i, sier ordfører Torgeir Dahl.

Vil ha prioritering

Dahl mener at for eksempel Molde kommune har trafikkprosjekt på fylkesvegene som opplagt ville blitt prioritert dersom de hadde vært vurdert å lik linje med distriktsprosjekt.

Ålesund er i en litt vanskelig økonomisk situasjon, forklarer ordfører Eva Vinje Aurdal, ettersom kommunen er på Robek-lista.

– Vi sliter med å delta i 50–50 fordeling av investeringer med fylkeskommunen eller staten. Vi har flere prosjekt på fylkesvegene som vi ønsker å få kommet i gang med. Bevilger fylkestinget penger, skal det ikke stå på oss, sier Eva Vinje Aurdal.

Tiltak der det bor mest folk

Ålesundsordføreren er opptatt av at fylkeskommunen tar ansvar for klimautslipp.

– Skal fylkeskommunen nå målsettingen om reduserte klimautslipp, må man sette inn tiltak der det bor mye folk. Og det er i byene, sier Vinje Aurdal.

Byenes representanter i fylkestinget kommer til å reise problemstillingen rundt bypakkene og penger til prosjekt i byene, når fylkestinget tirsdag skal drøfte fylkesveginvesteringene.

Vil snakke med samferdselsmyndighetene

Torgeir Dahl fra Molde er tydelig på at byene ikke kan akseptere å vente i mange år til før prosjekt settes i gang.

– Hva kan bykommunene konkret gjøre for å få fart på trafikkprosjektene?

– Byene må opptre både samla og enkeltvis og etablere dialog med samferdselsavdelingen i fylkeskommunen og med Statens vegvesen. Vi må få avklart hvilke prosjekt det haster aller mest med å komme i gang med, sier Torgeir Dahl.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018 har Møre og Romsdal fått en pott på 136,7 millioner kroner til opprusting og fornying av fylkesvegnettet, pluss en pott på 76,4 millioner kroner til gang- og sykkelveger. Gang- og sykkelvegbyggingen er forutsatt at fylkeskommunen og kommunene deler på med en halvpart hver.