For to uker siden la forkjemperne for Nordøyvegen fram en rapport som viste at vegprosjektet vil være sjølfinansierende. Rapporten var laget av Deloitte på oppdrag fra næringslivet i øyene som skal bindes sammen av Nordøyvegen.

I dag skriver Sunnmørsposten at Fylkestinget snart får en rapport som viser helt andre tall, og at regnskapet ikke er like hyggelig som det gikk fram av Deloitte-rapporten. Det nye rapporten er utarbeidet av Oslo Economics på oppdrag fra fylkeskommunen, og sentrale politikere skal ha fått en muntlig orientering om den foreløpige konklusjonen. Den endelige rapporten vil være klar i løpet av få dager.

Spriket mellom de to rapportene skal være stor, og det er uenighet om både ferjesubsidier og rentenivå.

Nordøyvegen skal erstatte ferjesamband, og det ligger betydelige ferjesubsidier inne i regnskapet. Ifølge anonyme kilder Sunnmørsposten har snakket med, regner Oslo Economics disse subsidiene vesentlig lavere enn Deloitte. Med 10 millioner lavere sum hvert år, blir dette 400 millioner kroner i løpet av 40 år.

Når det gjelder renter, la Deloitte til grunn et rentenivå på 2 prosent i dag - med høyde for en økning til 4 prosent i løpet av 40-årsperioden. Her mener Deloitte at man må ta høyde for økning til 6 prosent, og gjennom en så lang periode utgjør dette store summer. Den nye rapporten tar også med at det må igangsettes busstilbud på Nordøyvegen, noe som regnes ti 10 millioner kroner pr år.

Når fylkespolitikerne skal sette seg ned og vurdere Nordøyvegen, har de etter alt å dømme to sprikende rapporter som priser det gigantiske vegprosjektet svært forskjellig.