Det sier Hanne Moldver Salthammer, en av fem initiativtakere til stiftelsen av Romsdalsaksen AS. Informasjonsmøtet på tirsdag trakk rundt 150 interesserte til Vestnes Fjordhotell. Etterpå har det vært en rush av tunge samfunnsaktører som har ønsket å imøtegå dem; stortingspolitikerne på Mørebenken, NHO Møre og Romsdal, Statens vegvesen, ROR, LO i Møre og Romsdal, samferdselspolitikere i fylket, flere ordførere og representanter fra Møreaksen.

– Hvordan har uka vært?

– Den har vært veldig spennende, og selvfølgelig litt spesiell. Jeg er fornøyd med at vi har kommet så langt, at vi endelig har begynt å få jobbet konstruktivt med det som til nå har vært et folkelig og lite konstruktivt initiativ. Til nå har debatten foregått mye i sosiale medier, i kommentarfelt og på leserinnleggsnivå. Med tildels sterke personkarakteristikker. Det har gjort debatten veldig polarisert.

– Hva vil dere oppnå med stiftelsen av Romsdalsaksen AS?

– Det vi først og fremst ønsker er å lansere at det faktisk finnes en alternativ fjordkryssing til Vik-Julbøen. Det har altfor lenge vært hevdet at det ikke finnes noen alternativer. Det er en påstand det er fristende å imøtegå. Og det er det vi har gjort nå. En undersjøisk tunnel er helt greit det hvis det ikke finnes andre måter å gjøre det på. Men her gjør det det.  Det er den bevisstheten vi ønsker å få fram.

– Hvordan tolker du at reaksjonene har vært så sterke?

– Det var vi forberedt på. Det er de samme aktørene som sier de samme tingene de har sagt hele tida. Det er en blanding av at det er en veldig polarisert debatt og at det er nært forestående det som skal skje. Men de som snakker nå er i liten grad opptatt av at prosjektet er veldig kontroversielt. All diskusjon de siste fire årene er blitt avfeid med at nå er det for sent.

– Du er ikke redd for at dere nå stikker kjepper i julene for hele Møreaksen?

– At folk blir redd for det er helt naturlig. Men vi påberoper oss retten til å heve stemmen, nå en siste gang før alt er tapt for vår del. Det som ble vedtatt var en forbindelse mellom Ålesund og Molde. Det de nå prøver å få inn i NTP er en fastlandsforbindelse for Midsund. Vi mener man må prosjektere ferdig strekningen helt til Hjelset. Det er først da man ser totalkostnadene av prosjektet.

– Har du noe personlig motivasjon for engasjementet?

– Jeg bor i Vestnes og jobber i Molde. Jeg er fergependler. Og dette er et tema som angår oss.

– Planer for helga?

– Det er stort sett musikk det går i. I helga skal vi til Vikebukt og spille på puben der, på den årlige julekonserten til Werner Barth m/venner.