Det sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen. Han mener det ikke er umulig å kutte kostnader på Møreaksen på opptil 10-20-30 prosent, slik samferdselsministeren antydet må til i et intervju med Sunnmørsposten.

– Nå planlegger vi strekninga Molde-Ålesund, og kostnadene er en av de tingene, sammen med trafikksikkerhet og framkommelighet, vi har fokus på. Et eksempel på det er det vi ser når vi har fått jobbet detaljert med fjordkrysningen Julbøen-Vik. Der er kostnadsestimatet nå redusert med 2 milliarder, sier Strand.

– Det er fordi vi blir tryggere på teknologien og at vi også har et klart kostnadsfokus når vi planlegger. Sjøl etter at vi har fått på plass reguleringsplan jobber vi videre med Nautneskrysset for å se om vi kan finne løsninger for å få ned kostnadene, sier Strand.

For strekninga Digernes-Vik er Statens vegvesen bedt av regjeringa om å gjøre tilleggsutredninger.

– Vi er bedt om å jobbe videre med to alternative konsept og det ligger i bestillingen at kostnadene er blant de tingene vi må se på, sier Strand.

– Er det realisme i å få ned kostnadene på Møreaksen i den størrelsesorden Solvik-Olsen antyder – opp mot 30 prosent?

– Se på Julbøen-Vik. Der har vi redusert fra 16,5 til 14,5 milliarder. Da er vi i den størrelsesorden. Det samme fokuset må vi ha på resten av strekninga, sier Strand.

– Vil ikke dette kunne gi mindre effekt av Møreaksen?

– Det er mange muligheter å finne løsninger som er rimeligere uten at det går på bekostning av effekten av Møreaksen.

– Men det er en nedre grense ...

– Det viktige er å tenke på hva som var utgangspunktet for hele prosjektet, nemlig å knytte de tre byene tettest mulig sammen. Så vi må holde på målsettingen om redusert reisetid. Men innenfor det er det viktig å finne løsningsvalg der kostnadsfokuset er helt sentralt, sier Strand.