Arne Litlere, HR-, kvalitet- og HMS-ansvarlig presenterte situasjonen på Axess AS.

– Vi er et globalt selskap med hovedkontor i Molde og har et bredt kundesegment og mange rammekontrakter. Vi har ingen lang ordrebok, så vi må selge inn hvert oppdrag og justere oss raskt.

Nedgangen i markedet gjør at kundene senker kvalitetskravet og kjører på med kostnadsfokus. Det tyner oss som leverandører. Vi får færre oppdrag, mindre omsetning og har måttet redusere kvaliteten til «godt nok».

Vi har nedbemannet kraftig fra høsten 2014 til slutten av 2015, og har gått fra rundt 100 til rundt 60 ansatte. Det er ingen artig prosess, men vi har klart å nedbemanne raskt for å trygge arbeidsplassene til de som er igjen.

Vi tapte penger i 2015 og har redusert ratene for å fortsette å være konkurransedyktige. Vi har tro på at innovasjon og nye løsninger.

Nå tjener vi penger igjen, og er ekstremt fornøyd med det. Vi har økt markedsandelen i et synkende marked og vunnet flere viktige kontrakter, blant annet med Songa og Wintershall. Vi har også utvidet og forlenget kontrakt med Statoil.

Kundetilfredsheten er høgere enn tidligere.

Markedssituasjonen vil vedvare, og vi skal fortsatt ha fokus på eksisterende kunder, primært innenfor olje- og gassnæringen og eksisterende tjenester. Vi skal også ha økt fokus på finansiell kontroll, teknologi og ikke minst våre ansatte, som vi lever av og må satse på.

Vi er stolte av at vi har beholdt den gode kulturen og fellesskapet i selskapet til tross for mye nedbemanning.