MOLDE: – Dette har Vegvesenet og posisjonen i Molde bestemt seg for for lenge siden, sier gruppeleder Terje Tovan (BOR) om Vegvesenets konklusjon om å droppe tunnel på Bolsønes.

– Molde kommune, som politisk har vedtatt en bypakke med firefelts veg her, er planmyndighet, og Statens vegvesen vil ikke gjøre noe som kommunen er imot. Dette er politisk bestemt med Høyre i førersetet, som selvfølgelig henger sammen med Møreaksen, sier Tovan til Romsdals Budstikke.

Vil ødelegge området

Han viser til at posisjonen – uten tunnel – nå kan ødelegge enda et grøntområde nær sjøen i Molde, slik de gjorde ved å si ja til boliger på Bjørsetsaga.

– Dette henger nøye sammen med Møreaksen. Reguleringsprosessen for E39 har vært veldig fragmentert. Jeg skal ikke påstå at det er med vilje, men følgen blir at det er vanskelig for folk å se helheten, sier Tovan, som ikke fikk svar på alle spørsmålene fra strategisjef Kjetil Strand:

– Jeg fikk bare beskjed om at «vi diskuterer ikke Møreaksen nå». Når heller ikke avisa er på møtene, kommer ikke de kritiske spørsmålene fram til borgerne, sier gruppelederen.

– Henger ikke på greip

Tovan reagerer på at Julbøtunnelen nå presenteres med kun ett løp, siden Møreaksen er et firefeltsprosjekt.

– Det var jo en forutsetning for Møreaksen at kjøretida Molde–Ålesund skulle kortes til en time. Det er forlatt for lenge siden, men tilhengerne kjører på. Man konstruerer problemstillinger som passer til den forutbestemte konklusjonen.

Samtidig overser man glatt liknende problemstillinger forbundet med Møreaksen. Det henger ikke på greip, sier han.

Sjøl mener han en tunnel fra Bolsønes til Eikrem er den beste løsningen, supplert av gang- og sykkelveg i dagen. Nest best er tunnel fra Bolsønes til Årø.

– Er det ikke for seint med omkamp nå?

– Omkampen har ikke begynt. Selvfølgelig har vi tida på oss. Tida jobber mot Møreaksen, som kun har fått bevilget seks av de over 40 mrd. som trengs.

– Vegvesenet sier det blir vanskelig å finansiere tunnel på Bolsønes?

– Det forstår jeg ikke. Da samferdselsministeren var her for noen uker siden, sa han at skulle det komme opp nye løsninger, ville det ikke forpurre vår plass i køen i Nasjonal transportplan (NTP). Rulleringen av NTP er jo nettopp for å ta opp i seg forbedringer og nye tekniske løsninger. Ved å velge Romsdalsaksen i stedet for Møreaksen sparer man milliarder, redder Moldes strandlinje og løser dagens trafikkutfordring.

Tar æren for utredning

Sjøl om han ikke liker konklusjonen i Vegvesenets tilleggsutredning, sier Tovan det nytter å stille spørsmål:

– Bypakken lå fast og hadde politisk majoritet da vi begynte å stille spørsmål rundt den. Hvis ikke det hadde vært for Borgerlistens press, hadde nok ikke kommunestyret bestilt denne utredningen. Når vi får rapporten, skal jeg få satt meg skikkelig inn i den, sier han.

Folkemøte på mandag

Ifølge kommunalsjef Eirik Heggemsnes vil saka være klar til sluttbehandling i kommunestyret 16. november i år.

– Vil administrasjonen komme med en klar anbefaling for eller imot tunnel da?

– Ja, det hører med. Vi skal svare ut tilleggsutredningen som politikerne ba om, om kommunedelplanen skal ta i seg en lengre tunnel, eller ikke Kommunedelplanen for Julbøen-Molde fungerer allerede for fullt, og Bypakken ligger der fra før, ser Heggemsnes.

Han håper interesserte vil komme til rådhuset mandag 18. september, da Statens vegvesen og kommunen holder et åpent informasjonsmøte om den nye utredningen kl. 19.

Tovan er mer reservert:

– Jeg anser folkemøtet som å være et spill for galleriet. Skal de informere, bør de tåle skarpe spørsmål om Møreaksen, for det er den som er årsaka til «elendigheten».