Onsdag ettermiddag behandlet Plan- og utviklingsutvalget den omstridte saka om E39 østover fra Bolsønes mot Årø. I den vedtatte Bypakken for Molde, ligger det inne firefelts veg langs dagens trasé der to av feltene er kollektiv og sambruksfelt.

Statens vegvesen har gjort ytterligere utredning av alternative løsninger med tunnel, som har splittet politikerne.

– Statens vegvesen har gjennomført oppdraget, sett på krav, kostnad og drøftet mulighetene. De viser at det er mulig å bygge tunnel, men ikke mulig å finansiere, åpnet utvalgsleder Roar Beck (H).

Utsettelsesforslag

Den første som tok ordet i utvalget var Rolf Arne Hamre fra Senterpartiet, som la fram et utsettelsesforslag, med støtte i Borgerlisten, Frp og SV.

– Vi mener at skissene som Statens vegvesen har presentert bør ut på høring. De detaljerte skissene kom etter at informasjonsmøte og høringsfrist var gått ut. Folket må ha mulighet til å uttale seg, og vi burde vært på befaring i området som blir hardest berørt, sa Hamre blant annet.

Borgerlisten mente i tillegg at måten saka har vært kjørt fram på har vært i strid med god forvaltningsskikk, og direkte udemokratisk.

– Saka er svært viktig for byen og innbyggerne, men de ble ikke hørt, sa Steinar Husby blant annet i uttalelsen fra kommunestyregruppa til Borgerlisten.

Maksimumsskisse

Ordfører Torgeir Dahl, tok ordet og sa at Statens vegvesen har svart ut en bestilling og utformet en mulig maksimumsløsning, for å se på mulighetene.

Frank O. Sæther fra Arbeiderpartiet sa at han vurderte å være med på utsettelsesforslaget.

– Jeg skjønner veldig godt at svært mange har god grunn til å reagere. Mange av løsningene i maksimumsskissen er svært uheldige, men det er mange muligheter for endring før endelig regulering, sa Sæther.

Fyldig debatt

Voteringen over utsettelsesforslaget falt med fire mot sju stemmer i utvalget.

Samarbeidspartiene som har politisk flertall har valgt å støtte rådmannens innstilling, med to justeringer for å ikke avgrense mulighetene til å utvikle Retiro-området. Da innstillinga ble diskutert, kom flere på banen med tydelige utspill.

– Vi ønsker å få flere over på gang-, sykkel og kollektivfelt, sa Kristin Mandt Heim fra SV.

– Det er liten grunn til å bruke så alvorlig store ressurser og gjøre tiltak med så store konsekvenser for at pendlerne fra øst skal spare fire minutt på veg inn til byen de femten minuttene det er kø, sa Sindre Pedersen fra Frp.

Flere av partiene som var imot forslaget, mente at firefelts veg vil generere mer trafikk, og ikke begrense veksten, slik forkjemperne mener.

– Vi må gjøre noe nå. De som kjører Fannestrandsveien daglig opplever dette som trafikktungt. Køa er problematisk og miljøuvennlig, og så skal vi være klar over at det skal bygges et nytt sjukehus som vil gi enda mer trafikk, sa ordfører Dahl.

Rolf Arne Hamre fra Senterpartiet var kritisk til prosessen og ville ha saka ut på høring. Foto: ERIK BIRKELAND