Det var 7. mars 2010 to ni år gamle jenter druknet i Karihola i Kristiansund. Det ble i etterkant opprettet tilsynssak, og onsdag 16. november i år konkluderte Helsetilsynet med svikt på flere områder.
Les også: Helsetilsynet påpeker svikt på flere områder
- Helse Møre og Romsdal HF tar selvkritikk for at vi ikke hadde gode nok rutiner for varsling, kommunikasjon og koordinering ved denne tragiske drukningsulykken. I gjennomgangen av rapporten fra Helsetilsynet har vi identifisert et tjuetalls tiltak til oppfølging, og greiet ut hvordan disse tiltakene skal evalueres, sier fagdirektør i Helse Nordmøre og Romsdal HF, Odd J. Veddeng, i en pressemelding.
Svikt på flere områder
I sin vurdering av helsehjelpen som ble gitt i forbindelse med den tragiske hendelsen, trakk Helsetilsynet frem svikt på følgende områder:
• varsling, kommunikasjon og koordinering av hendelsen var ikke forsvarlig
• håndteringen av de to pasientene ved Kristiansund sjukehus var ikke forsvarlig
• sjukehusets oppfølging av de etterlatte har vært mangelfull
• dokumentasjon av hendelsen har vært mangelfull
• helseforetakets rutiner for å sikre språkkunnskaper ved ansettelse av helsepersonell anses som mangelfulle
Beklager dårlig oppfølging av pårørende
Etter at Helsetilsynet kom den nedslående rapporten, fikk helseforetaket en frist på fire uker til å redegjøre for hvilke tiltak som iverksettes for å hindre fremtidig svikt. De måtte også svare for hvordan disse tiltakene skal evalueres.
I svaret som ble offentliggjort mandag, kommer helseforetaket blant annet med en beklagelse overfor de pårørende.
- Helseforetaket beklager at oppfølgingen av de pårørende ikke har vært god nok. Vi beklager og at foreldreparet som bad om å få høre gjennom lydlogg, ikke fikk oppfylt sine rettigheter før etter nesten et år, sier fagdirektøren i pressemeldingen.
Roser ansatte
I tillegg til beklagelsen, tilbyr Helse Nordmøre og Romsdal HF foreldreparet å dekke advokatutgiftene de hadde i forbindelse med utleveringen av lydloggen.
Veddeng tar seg også tid til å presisere at de ansatte i helseforetaket har jobbet seriøst og målrettet med å svare på rapporten fra Helsetilsynet.
- Vi er forpliktet til å finne flest mulige punkter til læring av denne tragiske drukningsulykken. De ansatte har vært løsningsorienterte, og de har kommet med mange konstruktive forslag til oppfølging, sier han.