Dagens nøkkeltall for fullstendig utbygging av Møreaksen ligger på 36 milliarder i kostnader og 20 milliarder i samfunnsnytte, beregnet med tradisjonelle metoder Statens vegvesen har lagt til grunn.

I tillegg har beregninger presentert av Torger Reve ved Handelshøyskolen BI som viser næringslivets potensielle merverdier blitt presentert. Der slås det fast at man kan oppnå rundt regnet en milliard årlig i merverdier, som kommer av at bedriftene øker sin produktivitet.

Usikkerhet om merverdi

Denne summen er ifølge Amir Sasson, som sto ansvarlig for beregningene, bare et hypotetisk tall. Det viser til den maksimale merverdien forskermiljøet ser at næringslivet i regionen som blir tettere knyttet sammen med Møreaksen kan oppnå. I realiteten vil nok summen bli langt mindre, har Sasson forklart.

– Et spenn i verdiene

– Alle anerkjenner at det er verdier her som det er vanskelig å sette tall på. Møreforsking har sitt syn, Reve og andre har sine metoder, som jeg opplever som en annen tilnærming til beregningen. Det er et spenn mellom dem, og jeg vil tro merverdiene ligger en plass mellom der, sier Helge Orten, når Romsdals Budstikke spør hvordan han oppfatter tallene.

– Vi ser at det er en svakhet på beregningsmodellene for å fastsette merverdiene når man bygger sammen en region. Det er vanskelig å beregne dette, men det vil være betydelige merverdier, og det er opp til oss selv å ta de ut.

– Du har brukt i din argumentasjon for Møreaksen at det blir en milliard i året?

– Jeg har aldri satt to streker under det svaret, jeg har bare vist til de beregningene vi har fått, blant annet gjennom arbeidet med fergefri E39. Jeg er ingen forsker og skal ikke finne det svaret, men jeg kan ha en oppfatning av det, svarer Helge Orten.

– Jeg tenker at det er moment som de tradisjonelle transportøkonomiske analysene ikke fanger opp. De gir en pekepinn, men ikke svar på alt.

Næringslivet vil bygge ut

Han sier det er stort potensial for ytterligere vekst i regionen hvis man får ferjefri fjordkryssing og bygger sammen fylket. Hvis man ikke bygger ut infrastruktur vil vi risikere at verdiskapingen skjer andre steder, argumenterer stortingsrepresentanten.

– Jeg registrerer at næringslivet er opptatt av å bygge sammen regionen for å ta ut merverdier og øke produktiviteten. Med den maritime klynga og vårt eksportretta næringsliv bør det være store muligheter her, sier Orten.

Han erkjenner at det er lite realistisk å få en milliard i årlig merverdi fra første dag.

– Når prosjektet er ferdig nedbetalt vil det ha størst effekt. Vi må ha et langsiktig perspektiv, for over tid vil det være stort potensial i samfunnsnytte, sier Orten.

Etappevis kapasitetutbygging

Han er ikke enig i de som mener kostnadene har løpt fra prosjektet.

– Kostnadsoverslaget er for fire felts veg fra Molde til Ålesund fra dag én. Det er ikke sikkert at det skal bygges slik fra starten av, men det må planlegges i et så langt perspektiv at vi kan utvide vegen når behovet melder seg, sjøl om en lager to felt til å begynne med og litt lavere fartsgrense enn 110 km/h, foreslår Orten.

Han ser for seg å etappevis bygge ut kapasiteten, sjøl om bru og tunell må dimensjoneres for framtidas trafikk.

– Vi vil få betydelig samfunnsnytte sjøl om det ikke er full fart og fire felt på hele strekninga fra første dag, sier Orten.