Green Cargo-sjefen sier flere kunder vil ha utslippsvennlig transport.

Før snakket kundene bare om pris. Nå etterspør togkundene transport med lavutslipp.

– Vi venter en ketsjup-effekt der det om få år blir tog som gjelder, sier konsernsjef Jan Kilström i det svenske togselskapet Green Cargo.

– Jernbanen er en framtidsbransje, sier Jan Kilström til Romsdals Budstikke.

Konsernsjefen for det svenske togselskapet Green Cargo har klokkertro på togets fortreffelighet som godstransportør i framtida.

Ketsjup-effekten

– Sjøl om jernbanen har hatt motvind de siste åra, er jeg ikke i tvil om at etterspørselen etter mer miljøvennlig transport vil øke kraftig i tida som kommer. Kanskje blir det en ketsjup-effekt, der først kom ingen ting, så kom alt. Opprustningen av jernbanenettet som pågår i Norge er svært positivt, sier Jan Kilström.

Vi møter konsernsjefen for selskapet Green Cargo under årets store fagtreff for jernbanepolitikk og transport, Jernbaneforum 2016, på Lillestrøm. Foran over 250 konferansedeltakere fortalte Jan Kilström hvorfor Green Cargo nå satser stort på å kjøre tog i det norske godsmarkedet.

Allerede kjører Green Cargo tog mellom Narvik og Oslo, via Sverige – tog som i hovedsak er fylt med fisk fra Nord-Norge. Fra helga av tar Green Cargo over godstogene som Cargolink til nå har kjørt, blant annet godstoget på Raumabanen.

Vil kjøre flere tog i Norge

– Hva er ambisjonen til Green Cargo i det norske markedet?

– Ambisjonen er å vokse. Vi har brukt de siste tre åra på å effektivisere organisasjonen vår. Økonomisk har vi gått fra et underskudd på 200 millioner kroner til et overskudd på 15 millioner kroner i 2015. Skal vi få lønnsomhet, må vi vokse videre. I fjor omsatte vi for rundt fire milliarder kroner.

Målsettingen er å øke omsetningen til 5,5 milliarder kroner. Hvor mye av økningen vi ser for oss i Norge, er våre konkurrenter nysgjerrig på. Det jeg kan si er at en betydelig del av veksten kommer i Norge. Ikke minst godstransport med tog til og fra Norge er et interessant marked, sier Kilström.

– Hva skiller det norske togmarkedet fra det svenske?

– Slik jeg kjenner det, har Sverige litt mer erfaring med å jobbe ut mot Europa. Norge er mer sitt eget marked. Kanskje finnes også kulturforskjeller. Og så er inntrykket mitt at jernbanen er under litt mer politisk innflytelse i Norge enn i Sverige.

Båt, tog og bil har ulike fortrinn

Konsernsjef Jan Kilström er opptatt av at politikerne må forstå helhetsbildet for transport: Jernbanen er best egnet for transport over lange strekninger, mens lastebilen er best egnet til sluttdistribusjon. Og båt er best egnet for enda større volum enn toget tar.

Blant kundene er det også endringer å merke. Jan Kilström forklarer det slik:

– Stadig flere av godskundene er opptatt av klimasmarte tjenester. Flere kommer til oss og sier at de har satt seg mål om å redusere CO2-utslippene. Og transporten står for 35 prosent av CO2-utslippene. Der framstår jernbanen som et miljøvennlig alternativ.

En rekke virksomheter har sentrallager i Sverige, og distribuerer varer ut derfra. Electrolux, IKEA, Jula, Claes Ohlsson blant andre.

– Vi registrerer at flere store konsern øker oppmerksomheten omkring miljøvennlig transport. For eksempel Unilever, Electrolux og Posten Norge. Jernbanen har et fortrinn med å kunne tilby miljøvennlig transport, sier Jan Kilström.

Tog fra og til utlandet

Togoperatørene er ikke bare opptatt av godstransport inn til Norge, men også av transport av eksportvarer ut av Norge. Fersk fisk er ett eksempel på en vare med økende etterspørsel fra utlandet. Oppgaven for togselskapene blir å sette opp gjennomgående tog som kan frakte fisken fra eksempelvis Møre og Romsdal og Nord-Norge til markeder lengre sør i Europa på mindre enn ett døgn.

Fra kommende uke blir Green Cargos lokomotiver å se både på Raumabanen, Dovrebanen, Bergensbanen og til Stavanger. Konsernsjef Kilström er stolt over at de har fått til dette på så kort tid.

– Å ta over etter et annet selskap og ha operative godstog i løpet av fem uker, er et enormt arbeid. Det har vært jobbet i konsernet vårt døgnet rund for å få dette på skinner, til kundenes beste, sier Jan Kilström.