Fræna trodde de hadde søkt feil midler til gangveg Tornes-Kjørsvik i årevis. Men ifølge Kristin Sørheim i Samferdselsutvalget har de ikke søkt fylket om noen slags midler til vegen mellom 2010 og 2015. Ordfører Tove Henøen varsler full gjennomgang.

Romsdals Budstikke fortalte tirsdag at Fræna kommune i årevis har søkt feil midler til gang- og sykkelveg på strekninga Tornes-Kjørsvik. Kommunen hadde ifølge ordfører Tove Henøen (Sp) søkt delfinansieringsmidler flere ganger uten at dette var mulig å få fordi vegstykket fra 2010 var klassifisert som fylkesveg, og bare prosjekt som var fylkesveg før den tid kunne få delfinansieringsmidler.

– Fylket kan ikke ha kommunisert avslagene tydelig nok, sa Henøen til RB i tirsdagsavisa.

– Én søknad

Etter oppslaget tok Samferdselsavdelingen en gjennomgang av sine innkomne søknader. De fant at Fræna kun én gang har søkt delfinansieringsmidler til Kjørsvik/Tornes – i 2015.

– Vi har fått én søknad fra Fræna om 50/50-midler, og de fikk et begrunna svar. Avslaget ble gitt fordi prosjektet falt utenfor rammene til tilskuddsordningen. Ut over denne søknaden har vi ikke fått søknader eller henvendelser på dette prosjektet fra vi overtok i 2010, sier leder Kristin Sørheim (Sp) i Samferdselsutvalget.

– Har Fræna søkt andre midler til strekninga Kjørsvik/Tornes?

– Ikke som jeg kan finne, sier Sørheim.

Tre på lista

Strekninga skulle vært meldt inn av Fræna kommune til Møre og Romsdals investeringsprogram for fylkesveger da fylket overtok ansvaret for vegen i 2010. Dette har ikke blitt gjort, ifølge Sørheim. Sørheim forteller at Fræna har tre prosjekt inne på investeringsprogram for 2017–2023. Gule-Bud på 13. plass og gang-/sykkelveg ved bilopphoggeri i Malmefjorden og Shell til boligfelt, som begge ligger på 23. plass.

– Vi har årlige møter hvor kommunen kan legge fram sine prosjekt, men de har altså ikke innmeldt Kjørsvik-Tornes før i år. Hvis de hadde kjørt fram strekninga som høgeste prioritet i 2011 ville den vært mye nærmere en realisering, for eksempel gjennom en forskuttering. Det er viktig å melde inn prosjektene sjøl om det kan være lenge å vente. Fylket har bare har et årlig gang-/sykkelvegbudsjett 30–40 millioner kroner, sier Sørheim.

– Ordføreren forteller om dårlige erfaringer med forskuttering fordi kommunen ikke har fått igjen penger for forskuttering av rundkjøring ved kommunehuset?

– Forskuttering er ikke en måte å komme foran andre prioriterte prosjekt på, men dersom kommunen forskutterer, får jo innbyggerne en løsning tidligere. Flere kommuner har benytta denne muligheten, sier Sørheim.

Gjennomgang

Tove Henøen sier kommunen skal komme til bunns i gangvegrotet.

– Samferdselsavdelingen forteller at Fræna kun har søkt om delfinansiering til Tornes-Kjørsvik i 2015. Strekninga har heller ikke vært formelt meldt inn til fylkets prioriteringsliste. Hva er din kommentar til det?

– Om det har glippet med kommunikasjonen mellom kommunens administrasjon og fylket, eller om politikerne i Fræna har blitt feilinformert kan jeg ikke uttale meg om. Men dette er noe vi må ta tak i. Jeg har snakket med rådmannen, som ikke kan uttale seg om dette nå på grunn av ferieavvikling, men har bedt om en full gjennomgang etter ferien, sier Henøen.

– Har vært tydelig

Henøen påpeker at Trafikksikkerhetsutvalget i kommunen har hatt Tornes-Kjørsvik som prioritet siden 2009.

– Politikerne i Fræna har vært tydelige overfor fylket på våre prioriteringer, sier Henøen.

– Om kommunen ikke formelt har meldt inn Tornes-Kjørsvik til fylkets prioriteringsliste kan det vel ikke forventes at den kommer på lista?

– Det er nå klart at den må inn på lista, men vi ønsker også en dialog med Fylket og Statens vegvesen for å se om det finnes andre måter å finansiere denne gang- og sykkelvegen på, slik at vi kan få en rask oppstart. Nå som vegstrekningen har blitt en del av Nasjonal sykkelrute 1 vil jeg tro at det er i alles interesse å få på plass en gang- og sykkelveg som gjør at det er forsvarlig å sykle der, sier Henøen.

– Sørheim tror vegen ville vært nærmere en realisering dersom den hadde blitt innmeldt til fylkets prioriteringsliste i 2011...?

– Det hjelper lite å stå på en liste dersom strekninga ikke blir prioritert av fylkestinget. Strekninga Gule-Bud har stått på fylkets liste lenge, men den ligger fortsatt ikke inne med bevilgning i budsjettet for 2017–2023. Det betyr at bevilgning tidligst kan komme i 2024. Det er ikke godt nok, sier Henøen.

Ønsker oppklaring

Tove Henøen mener det hersker stor tvil om ansvarsområdene og synes en oppklaring er på sin plass.

– Det må tydeliggjøres hvilket ansvar fylket har for trafikksikkerheten langs de fylkeskommunale vegene, og hvordan vi sammen kan sikre de mjuke trafikantene på de mest utsatte strekningene, sier hun. Og:

- Det er innlysende at det har vært stor administrativ og politisk uklarhet rundt reglene på de ulike strekningene. På kommunens prioriterte strekninger er vi villige til å bidra med 50 prosent av investeringene til gang- og sykkelveg. Dersom dette ikke er mulig, må vi gå i dialog med fylket for å se hvordan dette skal løses, sier Henøen, som mener at det med en eventuell forskuttering må følge en garanti på når pengene blir utbetalt fra fylket.