– Når statsministeren møter Uber-sjefen og NHO-direktøren kjører Uber, omfavner de svart arbeid, sier Per-Morten Bjørlykke, fylkesleder i Norges Taxiforbund.

Drosjenæringen reagerer sterkt på forslaget fra Delingsøkonomiutvalget, som vil tillate alle å kjøre drosje gjennom å oppheve løyveplikten. Målet er billigere drosje og økt konkurranse.

Per-Morten Bjørlykke har kjørt drosje i 43 år. Han mener situasjonen er veldig alvorlig, både for næringa og for dem som er avhengig av et fungerende drosjetilbud i hele fylket.

- Likhet for loven

– Drosjenæringen er for konkurranse, men det må være på like vilkår. Dersom Uber blir pålagt å ha taksameter, kjøreplikt 24 timer i døgnet og må følge alle pålegg vi er underlagt, får de bare prøve seg. Hvis ikke, har de ikke noe her å gjøre. Politikerne må ikke støtte en virksomhet som sender 20 prosent av inntektene til en App-eier og milliardær i California, sier Per-Morten Bjørlykke til Romsdals Budstikke.

Fylkessekretær Steinar Nilsen i Taxiforbundet mener at Uber og liknende foretak bare er ute etter å skumme fløten.

– Uber er organisert skattesnyteri. Jeg har liten tillit til at et multinasjonalt selskap styrt fra USA vil rydde opp i dette og betale skatter og avgifter slik vi må, sier Nilsen.

Per-Morten Bjørlykke mener at dersom det blir fritt fram for alle å kjøre drosje, vil det bety slutten på et fungerende drosjetilbud i distriktene.

Roser fylkeskommunen

– I stedet for å ødelegge for den etablerte næringa, må politikerne styrke dagens ordning. Sentrale politikere bør se til Møre og Romsdal fylkeskommune og hva som gjøres her, sier Bjørlykke.

Han viser til at drosjene får oppdrag med rute- og skolekjøring. Sammen med pasienttransport er dette avgjørende for å ha et drosjetilbud i store deler av fylket. Men i deler av fylket har drosjene også mistet pasienttransporten.

– Vi skal ha et møte i Samferdselsavdelinga i Molde tirsdag, der drosje- og bussnæringen skal delta. Møre og Romsdal prøver å se ting i sammenheng og tenker helhet, roser Bjørlykke.

Lange dager

Fredag ettermiddag begynte Svein Vestad fra Molde på et nytt skift i taxien. Da hadde han hvilt ut etter nattskiftet.

– Å være taxisjåfør er en både trivelig og krevende jobb. Det er mange utfordringer vi må takle, arbeidsdagene blir ofte lange dersom man skal ha en inntekt til å leve av. 14 timers dag er ikke uvanlig. Nå opplever vi samtidig synkende omsetning, da er det ikke plass til flere aktører. Myndighetene må se på hele landet. Oslo er Oslo, Norge er mer, sier Svein Vestad.

– Hvem er så den typiske drosjesjåføren i Møre og Romsdal i 2017?

– Det er en etablert familiemann i 40-åra som vil ha et trygt levegrunnlag. For å få til det, må han jobbe svært mange timer i døgnet. Når lønnsomheten svikter, greier vi heller ikke å få tak i nok sjåfører. De får mer betalt av å gå på Nav, sukker Per-Morten Bjørlykke.

Piratplage

Alle vi snakket med er opptatt av piratkjøring, som kan være omfattende i helgene, både i byene og distriktene

– Dette har stort omfang. Vi har kontaktet politiet, men lite blir gjort. Uber er hittil ikke kommet hit, nå blir det spennende å se hva som skjer med næringa. Høyre og Ap som de største partiene har nøkkelen, sier Bjørlykke.

Det er i dag 210 drosjeløyver i Møre og Romsdal, Taxiforbundet i Møre og Romsdal har 144 medlemmer.

Per-Morten Bjørlykke, Foto: Eirik Heen. Foto: Eirik Heen