Molde: – Sjåførene kommer i pressa situasjoner. Særlig hvis man er jevngammel og kompis med dem som sitter på, så er det vanskelig å være streng og firkantet. For regelverket er tydelig, sjåføren har alt ansvar, sier Kjellbjørn Johansen.

Han ser det som en fordel om foreldre eller eldre søsken kjører, for da vil russen ha større respekt for det som blir sagt.

– Passasjerene må respektere det sjåføren sier. Det er så innmari ødeleggende for den som er snill og grei og stiller opp og kjører, sier Johansen.

Sjåførens ansvar

– Det som ofte skjer er at unge og uerfarne sjåfører kjører disse bilene, og kjenner ofte godt de som sitter på. Da er det vanskelig å være tydelig med dem som sitter på, og sette foten ned når noen ikke bruker belte eller henger ut av vindu eller takluke, forteller han.

For Vegtrafikkloven er knallhard på at alt som skjer er sjåføren sitt ansvar.

– Hvis sjåføren oppdager at passasjerene gjør noe som kan være trafikkfarlig er det viktig at han stopper bilen og sier ifra, for det er han som blir lastet om noe skjer eller bilen blir stoppet i kontroll. Politiet må være lojale mot lovverket, og det er ikke noen unnskyldning at man er russ, understreker Johansen.

– Når det skjer noe, så forventer publikum at politiet foretar seg noe. Russen har ikke frikort for lover og regler. Det er ikke lov å sitte på taket av bilen i 17. mai-toget heller, sier Johansen. Konsekvensene av en bråbrems kan bli store.

Ulykker er unødvendige

Han trekker fram at politiet bruker mye ressurser på russen, i form av kommunikasjon i forkant av russetida, kontroller, planlegging og arbeid for å begrense skadene.

– Vi har friskt i minne den tragiske ulykka på Retiro for noen år side. Både familiene som var involvert og vi i politiet har blitt sterkt preget av den. Alle ulykker med russ er totalt unødvendige, sier Johansen.

– Jeg håper ingen sjåfører er så lojale mot kompisene sine at de tar sjansen på å kjøre når folk ikke er festet med setebelte. Sjøl om det er gruppepress og juridisk ansvar for beltebruk hos hver enkelt passasjer, er det sjåføren som å stå til rette for det som skjer, sier Johansen.