Det er Samferdselsdepartementet som nå legger ut åtte forskjellige strekninger ut på anbud. Raumabanen, Oslo-Trondheim og Sørlandsbanen er blant strekningene som legges ut.

I dag er det NSB som betjener dem, og det ønsker de fortsatt å gjøre.

- Vi kjenner strekningene godt i dag. Vi kjenner kundene. Vi tror vi har et godt utgangspunkt for å regne ut riktig pris. Og så har vi veldig lyst til å vinne dette!, sier NSB-sjef Geir Isaksen til Aftenposten.

NSB venter knallhard konkurranse, fra den Hongkong baserte banegiganten MTR, fra Deutsche Bahns Arriva og fra flere europeiske selskaper.

Anbudsutlysningen vil ikke komme før om ett år. Fram til da skal det gøres kjent hva slags tjenester disse banene skal yte.

Vil ha konkurranse

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne formen for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen og har vært vellykket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.

– Vi satser på trafikkstart med operatørene fra desember 2018, sier samferdselsministeren.