Daglig leder Britt Flo i Molde Næringsforum, som arrangerte møtet, konstaterte at det var de tre sakene flest av næringslivsrepresentantene trakk fram. Nytt sykehus var også tema.

De ti næringslivsrepresentantene tok bl.a. opp følgende tema:

Adm. direktør Terje Hellum, Prezioso Linjebygg:

– Dagens permitteringsordning er avgjørende viktig for oss. Vi opererer i en bransje med stor usikkerhet for tiden. Permitteringsordninga må videreføres minimum på dagens nivå. Flyseteavgiften, som påfører vår bedrift en million kroner i ekstra kostnader, må avvikles.

Adm. direktør Odd Tore Finnøy, Brunvoll:

– En finanspolitikk som gir lav rente og lav kronekurs, er avgjørende for eksportindustrien. En forsterket FoU- og klyngesatsing, og et effektivt virkemiddelapparat er viktig. Formuesskatten, som gir en sterk konkurransevridning i forhold til utenlandsk eierskap av norske virksomheter, må fjernes. Med internasjonalt samarbeid gjennom IMO må vi få etablert strenge miljøkrav for en miljøvennlig skipsfart. Det vil være en viktig driver. Brunvoll er en viktig lærlingebedrift. Sats fortsatt på lærlingordninga. Gode kommunikasjoner er viktig. Sats på Møreaksen, og fortsett arbeidet slik at vi kan starte bygging neste år.-

Daglig leder Odd Kåre Amundsgård, Kleive Betongbygg;

– Lærlingordninga er svær viktig for oss i byggenæringa.Vi er også opptatt av et samarbeid for å få luket ut useriøse aktører i næringa, og at staten får inn skattepengene den skal ha. Det er bedre å hente pengene der, enn å øke skattene. Det kommer i økende grad utenlandske aktører inn. De slipper altfor lett unna med et lavt lønnsnivå. Vi er opptatt av å skape norske arbeidsplasser og å ta vare på kompetansen. I bygg- og anleggsbransjen er vi opptatt av at det kommer mer til vegbygging.

Daglig leder Toril Hovdenak, Bussbygg

– Vi må i år betale våre eiere 756.203 kroner i utbytte for at de skal kunne dekke formuesskatten, og ikke sitte igjen som tapere som eiere i selskapet. Det viktigste for oss, er at dere gjør noe med skatten på arbeidende kapital.

Adm. direktør Per Olav Mevold, Vikenco

– Konsesjoner og kvoter er viktig i oppdrettsnæringa. Prognosen fram til 20150 er en norsk eksport på 500 milliarder kr årlig. Spørsmålet er hvem som skal stå for disse 500 milliardene. Vi må få tilgang til produksjon i sjø. Formuesskatten på arbeidende kapital må fjernes. Bygg Møreaksen. Den vil gi logistikken på tvers i fylket en ny dimensjon, og vil gi oss spart tid, reduserte kostnader og økt konkurransekraft. Og 4.500 mennesker blir landfast. Møreaksen er et fantastisk prosjekt-.

Adm. direktør Kjell Hollen. Motus

– Vi vil ha vekk særnorske dyre løsninger. Formuesskatt, flyseteavgift og den type ting plager oss. Vi må være konkurransedyktig. Jeg håper vi får på plass forbindelsen mot Ålesund, med Møreaksen. Og i forhold til FoU passer den såkalte «Katapult-ordninga som hånd i hanske for Molde-regionen.

Daglig leder Harald Storvik, Bergmesteren Raudsand

Adm. direktør Lars Stenerud, Plasto

– Som en familieeid bedrift, har vi samme problemstilling som andre når det gjelder formuesskatten. Vi er veldig glad for at E136 blir farbar. For oss er klyngeprogram, utdanning, styrket FoU-satsing og utvikling av ny teknologi veldig viktig, sa Lars Stenerud, som også trakk fram innsamling av plast som brukes i mærder i oppdrettsnæringa.

Divisjonssjef Knut Rusten, Glamox

– Jeg har ett budskap: Det er konkurransekraftig industri etter oljen. Rykende ferske tall fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at våre lønnskostnader, som er hovedinnsatsfaktoren i industrien, ligger 32 prosent over våre handelspartnere. Det er tre prosentpoeng lavere enn i fjor, men dog veldig høyt. Bildet er ikke fulgt så galt som det kan se ut som. Mot Sverige og Tyskland er forskjellen ca. 14 prosent. Dette er vi nødt til å gjøre noe med. vi er nødt til å få fornuftige kostnader i industrien. Det begynner nå, og med lønnsoppgjøret i år. Vi trenger tverrpolitisk enighet, ikke bare fra politikere, men også fra partene i arbeidslivet. for å få dette til. Velstanden vi har i dag må sikres gjennom generasjoner Det gjør vi ved å ha en konkurransedyktig eksport på lang sikt.

HR- og HMS-leder Arne Litlere, Axess

– Møreaksen er viktig for oss, i likhet med, sa Arne Litlere, som også tok opp hvordan det er å være leverandør til Statoil–og spurte hva oljeselskapet har gjort av kutt i forhold til de leverandørindustrien har gjennomført.

Adm. direktør Per Arne Rindarøy, Aukra Maritime

– Vi leverer til Europa, og synes det er veldig uheldig at det blir sådd tvil om EØS-avtalen. Permitteringsreglene er kjempeviktig. Vegforbindelse over Kjerringsundet og Møreaksen er svært viktig.

Stortingsrepresentantene else-Mat Botten (A), Helge Orten (H), Pål Farstad (V) og Jenny Klinge (Sp) lyttet til innspillene og kom med kommentarer til dem i en etterfølgende dialog.