De to tunnelene Innfjordtunnelen og Måndalstunnelen på europaveg 136 er brannfarlige, har for dårlig lys og for få nisjer der biler kan snu.  Om fire-fem måneder starter et omfattende arbeid med å forbedre tunnelene, i regi av Statens vegvesen.

Stengt til våren 2018

Tunnelarbeidene vil trafikantene merke i en periode som kan strekke seg til halvannet år.

– Vi lyser ut arbeidet med de to tunnelene som én entreprise i april. Målet er oppstart på anleggsarbeidene i august i år. Hvilken rekkefølge arbeidene blir gjort, blir opp til entreprenøren å bestemme. Vi setter en sluttdato når alt skal være ferdig.  Datoen er våren 2018, sier Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen til Romsdals Budstikke.

– Hva er årsaken til at det må foretas så omfattende forbedringer av de to tunnelene?

– Når en tunnel når en alder på rundt 25 år, er alt teknisk utstyr modent for utskifting, viser det seg. Både i Måndalstunnelen og i Innfjordtunnelen er det benyttet metallplater i det vi kaller helhvelv, det vil si at platene går fra tunneltaket helt ned til bunnen. Bak hvelvet ligger et skum til isolasjon. Skummet er ikke  brannsikkert nok. Skulle en  lastebil kjøre inn i hvelvet, er det risiko for brann. Når tunnelene forbedres, blir det først lagt skum, deretter sprøytet et åtte centimeter tjukt betonglag utenpå. Ellers skal det lages betongrekkverk, ny belysning, videoovervåking og flere snunisjer inne i tunnelen, forklarer Brudeseth.

Tar i bruk gamlevegen

– Hvordan vil trafikantene merke tunnelarbeidene?

–  For Måndalstunnelens vedkommende kjører vi trafikken langs gamlevegen, på utsida av tunnelen når det er sommertid og ikke fare for ras. For Innfjordtunnelen er vi nødt til å ha den nattestengt. Det har å gjøre med at betongsprøyting fører med seg tilgrising av kjørebanen. Den må vi gjøre rein før trafikken kan settes på.

– Hvordan vil nattestengingen skje?

– Innfjordtunnelen blir åpen mellom klokka 06.00 og 18.00. Fra klokka 18 til klokka 23 blir det kolonnekjøring; én kolonne hver time. Mellom klokka 23 og klokka 04.00 blir tunnelen helt stengt. Så åpner vi for kolonne klokka 04 i forbindelse med godstrafikken. Vi kommer til å informere nærmere om stengingen og tidspunktene folk kan kjøre tunnelen sier Brudeseth.

Han legger til at Statens vegvesen har hatt dialog med Rauma kommune, næringslivet og transportører for å finne de mest skånsomme ordningene for trafikkavvikling i anleggsperioden.