Da Romsdals Budstikke var på besøk mandag morgen var Lhakpa Sherpa, Lhakpa Tamang, Da Tshiring og Tashi i full gang med arbeidet oppe i Midsundura. De er en del av 36 spesialister på gråsteinsmuring og stibygging fra Nepal, og jobber for Geirr Vettis firma Stibyggjaren. Alle fire kommer fra landsbyen Khunde i Khumbuprovisnen like ved verdens høyste fjell, Sagarmatha, også kalt Mount Everest. Noen av dem jobber også som fjellførere på Sagarmatha og andre høye fjell i Himalaya.

– Disse karene har en imponerende kompetanse som gråsteinsmurere, en enorm arbeidsmoral og så er de sterke. Jeg blir aldri lei av å se hvordan de finner den riktige steinen, bukserer den på plass med handemakt og spett, og bygger trappa trinn for trinn oppover i det bratte og ulendte terrenget, sier Kolbjørn Ove Stølen.

Vi har brukt helikopter for å frakte opp stein. I tillegg har vi funnet en del brukbar stein fra ura.

Midsundtrappene

Det er Midsund idrettslag som står bak både dette byggeprosjektet, og flere andre planer som går under navnet «Midsundtrappene». Kolbjørn Ove Stølen er prosjektleder.

– Målet er å utbedre turstiene opp til noen av de mest besøkte fjelltoppene i kommunen. Prosjektet er nå godt i gang, og den første jobben er å bygge steintrappa med cirka 1400 trinn og en delvis steinsatt sti gjennom våte områder opp til Digergubben og Midsundhornet, sier Kolbjørn Ove Stølen.

Teknikk og kraft

Vi tar turen opp stien og trappene for å hilse på de fire sherpaene og se nærmere på hvordan de arbeider. Etter vel 600 trappetrinn er vi oppe ved det første arbeidslaget, Tashi og Da Tshiring. De tar tak i ei steinblokk på flere hundre kilo og bukserer den på plass med en perfekt kombinasjon av teknikk og fysisk kraft. Dermed er enda et trappetrinn plass. Noen passe store steinfliser bankes inn med lette hammerslag, og trinnet er fjellstøtt.

– Dette er en god arbeidsplass. Vi har god stein å jobbe med og trives godt her i Midsund, sier Tashi og Da Tehiring. Men de kaster ikke bort tida med prat. Straks er de i gang med neste trappetrinn.

Midsundura

Kolbjørn Ove Stølen og jeg fortsetter turen opp til den øvre delen av Midsundura. Der jobber det andre arbeidslaget, Lhakpa Tamang og Lhakpa Sherpa.

– Dette er nok den mest utfordrende delen av stien. Her kan det komme en del steinsprang, særlig tidlig på vårparten. Trappetrinna blir lagt slik at stien krysser ura høgt oppe, og solide steinheller blir reist opp i kanten mot ura. De ser ut til å løse også dette problemet på en måte som gjør at stien bli liggende stabilt og trygt, sier Kolbjørn Ove Stølen.

Også her lar jeg meg imponere av sherpaenes teknikk og styrke når de håndterer tunge steinblokker.

– Se på Lhakpa Sherpa. Han er råsterk. Jeg var vitne til en episode for noen dager siden. Ei enorm steinblokk måtte flyttes på. Han satte spettet under blokka, bøyde knærne og løftet den flere hundre kilo tunge steinen plass. Etterpå var spettet bøyd, sier Kolbjørn Over Stølen, smiler og rister på hodet av beundring.

Flere etapper

De 1400 trappetrinna og stien til Digergubben og Midsundhornet er første etappe, og skal stå ferdig i løpet av sommeren. Her skal det også lages parkeringsplass av samme kvalitet som ved Rørsethornet.

Neste etappe er utbedring av stien opp til Rørsethornet. Den kan bli påbegynt i år, men blir neppe ferdig før neste år. Deretter skal følgende turmål få sine oppgraderinger: Kløvstien Blø – Bløkallen og Aksla – Akslahornet. Her er det også planer om en «via ferrata» (klatreløype sikret med solide bolter og tjukk vaier). En «skywalk» av liknende type som Rampestreken på Nesaksla på Åndalsnes er også med i de ambisiøse planene, opplyser Kolbjørn Over Stølen.

– Dette må koste mange penger. Hvordan blir prosjekt «Midsundtrappene» finansiert?

– Da jeg la fram planene for kommunestyret i vår, laga vi ei lang liste over potensielle bidragsytere. Det er alt fra spillemidler som blir forskuttert av Midsund kommune til bidrag fra lokale banker, friluftsråd, organisasjoner, stiftelser, private bedrifter og privatpersoner. Den enkelte innbygger kan bidra med å kjøpe ett eller flere trappetrinn for 1000 kroner trinnet. Totalt sett kommer hele prosjektet til å koste mellom 6 og 8 millioner kroner. I år bygger vi for 3 – 4 millioner, sier han.

– Når kan folk ta trappene og stien opp til Digergubben i bruk?

– Vi har satt opp plakater om at folk ikke må bevege seg inn i anleggsområdet mens bygginga av trappene i det bratte terrenget foregår. Dette på grunn av sikkerheten og for ikke å forstyrre de som arbeider. Men under Midsundfestivalen i helga blir området åpnet. Alle som vil kan komme opp for å se og gå tur opp den delen av trappene som er ferdig, og fortsette videre til fjells. Søndag klokka 13 arrangerer Midsundfestivalen triatlon, og deltakerne skal i år løpe opp trappene til Digergubben. Den gamle rekorden er på vel 19 minutt, men den blir nok slått når løperne for første gang kan løpe opp trappene, sier Kolbjørn Ove Stølen.

Han kan fortelle at trappene alt er godt kjent, og at mange ser fram til at å ta den nye turstien opp til Digergubben i bruk.

– Midsund Marina har nettopp åpnet et topp moderne servicebygg for båtturister og andre besøkende. Der har de alt merket stor interesse fra folk som vil gå de nye trappene til fjells. De 1400 trappetrinnene til Digergubben bidrar til å sette Midsund på kartet, sier Kolbjørn Ove Stølen.